Saturday, August 8, 2009
BUDAYA PEMIKIRAN PELAJAR ORANG ASLI MEMBANTUT PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL DISMK TAPAH.CADANGAN MENGATASI
Apabila membicarakan tentang budaya pelajar Orang Asli, kita tidak dapat lari daripada isu pembangunan dan budaya pemikiran komuniti Orang Asli yang masih dibelenggu struktur persekitaran dan sosial masyarakat Orang Asli.
Daripada sudut pandangan pentadbir, kemunduran pelajar Orang Asli berpunca daripada sikap komuniti Orang Asli itu sendiri. Justeru beberapa pendekatan telah dirancang dan dilaksanakan namun terus gagal menemui jalan penyelesaian.
DEFINISI BUDAYA DAN BUDAYA PEMIKIRAN PELAJAR ORANG ASLI:
Merujuk kepada Kamus Dewan, Budaya ialah;
a) Tamadun
b) Peradaban
c) Kemajuan fikiran, akal budi(cara berfikir, berkelakuan). Secara umumnya budaya pemikiran Orang Asli boleh dibahagikan kepada tiga komponen utama iaitu dari aspek kognitif, afektif dan behavioural.
i) Aspek Kognitif:
Merupakan idea dan pemikiran berkaitan dengan cara bagaimana mengatasi masalah. Kemelut budaya sensitif dan malu meminta bantuan guru untuk mengatasi masalah-masalah pembelajaran menyebabkan pelajar Orang Asli terus memendam perasaan tanpa berusaha mengatasi masalah yang dihadapi. (Alang Sabak, NGO : Orang Asli)
ii) Aspek Afektif:
Melibatkan perasaan (emosi) dalaman pada individu Orang Asli yang kita tidak ketahui. Seandainya guru tidak meratakan jurang kepimpinan ketika berada di sekolah yang mempunyai majoriti pelajar Orang Asli, di mana guru melakukan proses pengajaran dan pembelajaran sekata antara pelajar Orang Asli dan bukan Orang Asli, golongan pelajar Orang Asli ini akan ketinggalan jika mereka tidak memahami sesuatu kerana budaya yang diwarisi mempengaruhi mereka untuk terus berdiam diri dan memendam rasa tanpa reaksi bahkan jika mereka berasa telah tersinggung dengan kata-kata guru khususnya di sekolah, mereka akan menyampaikan perilaku guru tersebut kepada ibubapa. Ibubapa pelajar Orang Asli mudah percaya dengan aduan anak mereka dan ini menyumbang kepada faktor ponteng sekolah seterusnya akan mematikan minat untuk belajar.
iii) Aspek Behavioural
Ini berkaitan dengan tingkahlaku/reaksi yang tidak nampak, sikap atau budaya Behavioural yang negatif ini tidak akan ditunjukkan secara realiti. Antara ciri-ciri tingkahlaku mereka adalah seperti berikut;
a) Pemalu dan berasa rendah diri. Ini menyebabkan kurang keyakinan diri di kalangan pelajar Orang Asli ini.
b) Mencintai kesenian, oleh kerana itu sekiranya ada persembahan untuk sesuatu upacara sama ada Hari Ucapan, Hari Sukan/Kokurikulum dan sebagai mereka paling suka mengambil bahagaian terutama dalam Tarian Sewang dan nyanyian. Pelajar asli kebanyakannya boleh bermain alat muzik seperti gitar dan dram.
c) Pelajar Asli lebih suka bersantai dan tidak suka dikongkong. Masa lapang mereka dipenuhi dengan aktiviti memanjat pokok. Mereka paling gemar jika dapat menikmati hari hujan. Disebabkan keadaan seumpama itu, mereka tidak menitik- beratkan pendidikan, kesihaan dan kebersihandiri.
d) Namun begitu masyarakat Orang Asli amat mementingkan warisan kraftangan, sambil bersantai mereka akan melakukan sesuatu aktiviti yang ada kaitan dengan produk seni, untuk hiasan juga kegunaan seharian.
e) Sikap masyarakat Orang Asli yang tebal dengan kepercayaan ’animisme’, percaya kepada kuasa ghaib dan berpegang teguh kepada adat. (Hukum Sayeit).
Justeru faktor-faktor dalaman (budaya pemikiran) inilah seharusnya diselami oleh guru dan pihak pentadbir untuk menjadikan sifat kognitif, afektif dan behavioural pelajar Orang Asli menjadi positif dan mampu bersaing dengan pelajar daripada komuniti lain.
FAKTOR -FAKTOR MEMPENGARUHI BUDAYA PEMIKIRAN ORANG ASLI:
Antara beberapa faktor utama yang memberi kesan terhadap budaya pemikiran Orang Asli ialah seperti berikut:
a) Hukum Sayeit- ibubapa mesti mengikut kerenah anak-anak untuk mengelakkan mereka jatuh sakit atau ditimpa bencana. Masyarakat Orang Asli amat sayang kepada anak-anak mereka dan mengikut semua kehendak anak adalah perkara utama dalam kehidupan mereka. Kesan negatif kepada anak-anak menjadikan mereka terlalu manja dan boleh berbuat sesuka hati termasuk tidak hadir ke sekolah.
b) Masyarakat Orang Asli yang sudah berada dalam ”zon selesa”-mereka tidak perlu membayar sebarang cukai tanah atau pintu, tidak perlu membeli barangan keperluan seperti makanan dan minuman kerana bertani dan berburu merupakan sumber mata pencarian mereka. Kesan negatif kepada pelajar Orang Asli, mereka tidak perlu tahap pencapaian akademik yang tinggi dan cemerlang. Ini kerana tanpa perlu bersusah payah belajar pun mereka masih mampu mendapat makanan, minuman dan keperluan lain seperi ibubapa mereka.
c) Sikap masyarakat Orang Asli yang mudah tersinggung(sensitif) – pertuturan perlu sentiasa dijaga kerana masyarakat Orang Asli tidak fasih berbahasa Melayu kerana Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kehidupan mereka. Kesan negatif kepada pelajar Orang Asli, apabila ditegur guru mereka berasa cepat tersinggung dan situasi ini mendorong kepada masalah ponteng sekolah pula.
d) Mendapat hasil tangkapan dari berburu dan bertani dalam tempoh singkat tanpa perlu menunggu lama - ibubapa pelajar Orang Asli mendapat keperluan seharian dalam tempoh sehari, pergi pada waktu pagi dan akan membawa pulang hasil pada sebelah petang. Begitu juga jika memancing, sebelum petang hasil tangkapan sudah diperolehi. Paling lama menanam padi dalam tempoh 3-6 bulan sudah mendapat hasil tuaian. Begitu juga hasil hutan yang mudah didapati. Kesan negatif kepada pelajar Orang Asli ialah mereka perlu menghabiskan masa dalam dunia pendidikan sekurang-kurangnya 15 tahun atau lebih yang sememangnya jangka masa panjang yang tidak digemari oleh mereka. Minda mereka telah terpengaruh dengan cara kehidupan keluarga mereka.
e) Kebebasan tanpa peraturan– satu lagi kegiatan yang dianggap mempengaruhi budaya pembelajaran pelajar Orang Asli ialah masyarakat Orang Asli sendiri yang mempunyai aktiviti menebang hutan, menanam padi huma, ubi kayu dan sebagainya tanpa had masa yang telah ditetapkan. Kesan negatif kepada pelajar Orang Asli ialah mereka berasa peraturan-peraturan (disiplin) di sekolah menyekat kebebasan mereka. Sistem persekolahan yang sistematik menyebab mereka tidak betah berada di dalam kelas mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran berterusan yang panjang dari pagi hingga tengahari.
f) Budaya ”sharing society”(semangat gotong royong) – semangat bergotong royong (bekerja dalam kumpulan) merupakan kegiatan yang mempengaruhi budaya pembelajaran pelajar Orang Asli. Mereka bukan materialistik. Kesan negatif kepada pelajar Orang Asli ialah mereka tidak suka jika sesuatu aktiviti seni itu dilakukan secara individu sebaliknya jika dilakukan dalam kumpulan, mereka akan lebih menonjol.
GAYA PEMBELAJARAN PELAJAR ORANG ASLI TERHADAP MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL:
Satu kajian telah dijalankan oleh guru Pendidikan Seni Visual dengan pelajar Orang Asli dari Tingkatan 4. Dapatan yang diperolehi daripada responden berdasar borang soal selidik dapat dirumuskan seperti berikut. Antara beberapa faktor yang mempengaruhi ialah:
a) Mereka berminat dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual kerana guru yang mengajar.
b) Lebih menyukai aktiviti/gerakerja berkumpulan daripada aktiviti/gerakerja individu.
c) Cepat merasa bosan jika aktiviti/gerakerja terlalu lama.
d) Tiada semangat belajar kerana tempoh masa belajar terlalu panjang.
e) Berasa lapar dan dahaga menjadi faktor penyebab kurang berminat untuk belajar.
f) Aktiviti/gerakerja perlu segera selesai tanpa perlu tangguh dan disambung pada hari berikutnya.
g) Tidak suka paksaan guru yang kerap menyuruh menyiapkan aktiviti/gerakerja yang diberi.
h) Lebih berminat jika guru berbual-bual dengan mereka, terutama bercerita.
i) Tidak suka jika guru memaksa mereka melakukan aktiviti/gerakerja seni sebaliknya suka kepada aktiviti ringan/santai.
j) Tidak suka mewarna dan melukis kerana menganggap tidak pandai sebaliknya suka kepada aktiviti kraf.
Jelasnya di sini berdasar dapatan kajian, penulis bersetuju cara dan gaya kehidupan komuniti masyarakat Orang Asli yang diwarisi turun temurun dari nenek moyang mereka mempengaruhi budaya pemikiran generasi seterusnya. Dari ibubapa mereka, anak-anak atau pelajar orang asli ini terpengaruh dengan cara pemikiran yang tidak terbuka sebaliknya menjadi ikutan sehingga mempengaruhi proses pembelajaran mereka. Keadaan yang sebati ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk diubah kerana telah selesa dengan zon kehidupan mereka selama ini.
Untuk mengatasi masalah gangguan proses pembelajaran ini, satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran cuba diaplikasikan di dalam kelas sewaktu mata pelajaran Pendidikan Seni Visual ini diajar oleh guru. Pendekatan yang dipilih ialah Pembelajaran Secara Kontekstual.
Sebagaimana yang kita ketahui, tiga jenis pengetahuan apabila mempelajari seni ialah:
a) pengetahuan tentang berbagai bentuk perasaan dan idea yang dilahirkan oleh manusia(individu) melalui seni.
b) Pengetahuan organizasi formal dan hubungannya dalam menghasilkan rasa selesa, senang, menawan dan menarik.
c) Pengetahuan bagaimana manusia menggunakan hasil seni dalam persekitaran fizikalnya.
Berdasar kepada tiga elemen ini, pembelajaran secara kontekstual dianggap lebih bersesuaian dengan masalah pembelajaran pelajar Orang Asli yang ada hubungkaitnya dengan budaya pemikiran mereka.
PEMBELAJARAN SECARA KONTEKSTUAL:
a) Pelajar menggabungkan isi kandungan mata pelajaran Pendidikan Seni Visual yang diajar guru dengan pengalaman harian mereka dalam kehidupan masyarakat Orang Asli serta alam pekerjaan mereka.
- Pengalaman mereka dalam kelompok masyarakat Orang Asli dengan aktiviti harian yang suka berkebun, masuk ke dalam hutan mendorong mereka menghasilkan produk yang ada kaitan secara langsung dengan kehidupan seharian mereka.
- Mereka lebih cenderung dalam bidang kraf serta kraf dimensi baru terutama anyaman mengkuang untuk mengisi beras, anyaman menggunakan rotan sebagai bakul untuk mengisi buaha-buahan hutan. Alam pekerjaan seperti ini mendorong pelajar Orang Asli gemar kepada seni kraf.
- Apabila mengajar tajuk kraf guru perlu menunjuk contoh produk sebenar dalam bentuk dimensi baru yang telah diubahsuai mengikut peredaran waktu. Penekanan tentang nilai, fungsi, estetik dan makna perlu di samping menerangkan proses penghasilan karya. Menurut pandangan pakar pedagogi tentang pembelajaran secara kontekstual ini iaitu Dan Hull menyatakan,”.......students involvement in their schoolwork increases significently when they are taught why they are learning the conceps and how those concept can be used outside the classroom. And most student learn much more efficentlywhen they are allowed to work cooperatetively with other students in group or teams....”.
b) Pembelajaran berlaku apabila pelajar dapat memproses maklumat/pengetahuan baru yang diterima dengan cara yang bermakna dalam rangka minda mereka.
- Maklumat/pengetahuan baru yang diterima daripada guru berkaitan dengan kraf diharap dapat merangsang tiga domain utama iaitu domain kognitif(meningkat pengamatan), afektif(pengetahuan budaya) dan psikomotor(kemahiran perlakuan).
- Pelajar Orang Asli ini didedahkan tentang latarbelakang kraf di mana jika dahulu berfungsi untuk kehidupan harian tetapi kini diteroka untuk komersial di samping memperkembangkan bakat, juga mampu membentuk perasaan dan idea yang terpendam. Perasaan itu yang perlu diluahkan menjadi idea yang menarik. Peranan guru penting dalam pemprosesan menjana idea dan maklumat. Percambahan idea perlu dari pelajar Orang Asli ini untuk membuka minda mereka dan menganggap mata pelajaran seni ini penting dalam hubungannya dengan persekitaran fizikalnya. Bahkan penghasilan produk kraf ini perlu diberi penekanan terhadap nilai estetik dan falsafah di sebaliknya. Menurut John Dewey,(1859-1952) ”.... A curiculum and teaching methodology tied to the child’s experience and interests......”.
c) Pelajar Orang Asli menjadi lebih tertarik kepada pembelajaran guru yang menyampaikan maklumat dalam konteks yang pelbagai dan bermakna kepada pelajar.
- Dalam pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran mata pelajaran Pendidikan Seni Visual , guru perlu menggunakan aspek psikologi, fizikal, sosial dan budaya dalam merangsang minat pelajar yang sememangnya mempunyai budaya atau tradisi kehidupan yang lebih suka berada di dalam hutan berbanding pergi ke sekolah.
- Keadaan ini memerlukan guru merangsang pembentukan domain afektif. Guru perlu meyakinkan pelajar tentang kebolehan menghasil dan menilai seni berdasar ekspresi dan emosi mereka untuk menyatakan apa yang mereka rasa. Menurut Howard Gardner,(1983)”.......learning as a complex process that cannot be addressed adequately through drill-oriented, stimulus/respon methodologies.......”
d) Guru perlu memberi penekanan kepada kepelbagaian persekitaran pembelajaran untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang berkesan.
- Pelajar Orang Asli cepat merasa bosan dan jemu semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dan sebagai satu langkah mengatasi suasana pembelajaran di dalam kelas, guru perlu membawa pelajar ke luar kelas/studio untuk memberi satu pengalaman baru dan seterusnya merangsang minda mereka dalam penerokaan idea dan maklumat. Menurut pandangan pakar pedagogi tentang pembelajaran secara kontekstual iaitu D.A Kolb,(2001:Petikan diambil dari rujukan Perpustakaan Negara Malaysia, PPK)”...... suasana pembelajaran yang melibatkan pelbagai pengalaman yang mungkin dalam konteks sosial, budaya, fizikal dan psikologi....”
Gaya pembelajaran secara kontekstual ini dipilih kerana ia paling hampir dengan budaya pemikiran pelajar Orang Asli yang mempunyai tiga komponen utama iaitu kognitif, afektif dan behavioural. Diharapkan melalui pendekatan ini, masalah pembelajaran di kalangan pelajar Orang Asli dapat diatasi, sekurang-kurangnya membuka minda mereka untuk meningkatkan diri dan membangunkan minda, tidak terus terkongkong dalam budaya pemikiran yang cetek atau sempit kerana terdapat ramai juga Orang Asli yang telah berjaya dalam bidang masing-masing seperti Prof Dr Juli Edo, pensyarah bidang Antropologi dari Universiti Malaya.
TEORI YANG DIPILIH: TEORI LANSING (1977)
Pendidikan Seni di sekolah seperti mana menurut sebahagian besar pengkaji Barat seperti Eisner(1972), Mario(1948), Victor Lowenfeld(1970), Lansing(1971) dan Efland(1977) berpendapat bahawa Pendidikan Seni adalah untuk mengembangkan potensi individu serta melahirkan bakat pelajar agar berupaya untuk memahami nilai seni untuk dirinya, masyarakat, warisan seni budaya serta nilai-nilai estetika secara global iaitu mengaitkan seni dengan kehidupan individu agar dapat membuat pertimbangan dan penilaian yang terbaik.(untuk dirinya, masyarakat dan budaya.)
Lansing(1977) menyatakan matlamat dan objektif Pendidikan Seni sebagai ”.......to reach educational objective through art, however a person must make and appreciate art. Thus the major goal of art education is the production of artists and connoisseurs”.... (Lansing:268)
Lansing yakin bahawa penilaian seseorang terhadap hasil seni tidak dapat dipenuhi sekiranya tidak berkemampuan untuk membuat penilaian atau kritikan terhadap seni kerana untuk mencapai objektif pendidikan menerusi Pendidikan Seni, seseorang itu perlu tahu (berkeupayaan untuk menghasilkan) dan menghargai seni. Beliau yakin bahawa setiap individu ada potensi (bakat) yang boleh dikembangkan melalui Pendidikan Seni. Justeru pekembangan bakat ini memberi nilai seni untuk dirinya dan masyarakat.
Berdasar pendapat Lansing tersebut, guru Pendidikan Seni harus sedar bahawa pelajar Orang Asli ini lebih berminat di dalam bidang kraf, maka berilah mereka suatu kemahiran yang baru seperti kraf dimensi baru untuk merangsang minda dalam menjana idea-idea baru digabung bersama pengalaman sedia ada mereka yang ada hubungkaitnya dengan budaya persekitaran mereka. Jika tradisi nenek moyang mereka cenderung menganyam menggunakan daun menkuang dan rotan sebagai keperluan kehidupan seharian, maka guru boleh mengajar sesuatu yang baru seperti memperkenalkan motif sebagai ragamhias(hiasan) dalam kraf seperti batik, ukiran kayu atau tembikar. Di samping menjana idea baru, guru turut menyelitkan unsur estetika dan nilai falsafah di sebalik pemilihan motif-motif tersebut. Secara tidak langsung budaya pemikiran pelajar Orang Asli dapat dibangunkan kerana penghasilan kraf tersebut melibatkan perasaan dalaman(emosi) dan pelajar Orang Asli boleh meluahkan perasaan mereka supaya tidak lagi mudah tersinggung. Ini kerana luahan emosi boleh meringankan beban perasaan yang disimpan(budaya pemikiran afektif). Apatah lagi kehidupan masyarakat Orang Asli amat sinonim dengan kehidupan hijaunya alam. Menurut Lansing lagi, beliau melihat pembentukan kurikulum kepada tiga domain utama:
a) Domain Kognitif (untuk meningkat pengamatan).
- Dalam domain kognitif ini menggariskan ilmu tentang kehidupan (latarbelakang dan pengalaman), gubahan (disiplin seni, menyusun unsur, bahasa seni tampak), prosedur (proses kerja secara artistik), sejarah seni (penghayatan seni, menikmati ilmu) dan nilai seni (estetika-pengolahan dan pengalaman) menjadi perkara utama.
b) Domain Afektif (pengetahuan budaya).
- Ia menggariskan pelajar perlu berminat dalam menimba pengetahun, sedia bekerja keras (kreatif, sedia berubah, merubah), berfikiran terbuka (terhadap adanya perbezaan gaya, bentuk dan lain-lain) serta yakin kepada kebolehan menghasilkan dan menilai seni (potensi individu membuat penyataan)
c) Domain Psikomotor (kemahiran perlakuan)
- Pelajar menggunakan koordinasi mata, tangan dan mental.
Melalui kesemua domain ini pelajar bukan sahaja mempunyai tahap intelektual yang tinggi malahan mempunyai ketinggian nilai, minat, sikap dan penghargaan nilai, set emosi yang diingini dan pelajar juga mampu membuat penyataan etika dan estetika yang baik terhadap penghasilan seni melalui aktiviti serta menunjukkan kemahiran memanipulasi bahan dan peralatan seni secara efisyen.
Dapat disimpulkan bahawa menurut Lansing, bakat semulajadi kanak-kanak boleh dikembangkan dengan menekankan kepada struktur ilmu yang dilihat melalui tiga domain utama iaitu kognitif, afektif dan psikomotor di mana kandungan, nilai/sikap, kemahiran Pendidikan Seni perlu dilaksanakan secara berterusan dengan garis panduan di mana matlamat ini akan membentuk objektif Pendidikan Seni, ” The goal is the development of individuals with enough knowledge, skill and taste to interpret or communicate the meaning of human experience through visual models: this means that those individuals will have enough taste to the meaning of life that are most appropriate”.. (Lansing:271)
Berbalik kepada isu budaya pemikiran pelajar Orang Asli ini yang mendorong kepada ketidaklancaran pengajaran dan pembelajarn mata pelajaran Pendidikan Seni Visual di Sekolah Menengah kebangsaan Tapah ini, saya mengambil pendekatan Lansing (1971) supaya dapat disesuaikan dengan kumpulan pelajar Orang Asli yang boleh dikategorikan sebagai sangat lemah, jika ada yang sederhanapun hanya dalam kumpulan minoriti sahaja. Pembentukan objektif Lansing jelas menunjukkan bagaimana kandungan yang sama digunakan dalam peringkat yang berbeza mengikut aras perkembangan dan pertumbuhan fizikal, kognitif, afektif dan psikomotornya.
Guru Seni di Sekolah Menengah kebangsaan Tapah perlu mengambilkira latar belakang dan pengalaman pelajar tentang ilmu kehidupan yang telah diwarisi dari nenek moyang mereka. Contoh dalam proses pengajaran dan pembelajaran membuat kraf yang berkaitan dengan ayaman, pelajar Orang Asli ini perlu dikikis dahulu perasaan malu/sensitif mereka. Justeru perlu dilaksanakan pengajaran dan pembelajaran mengikut perancangan teliti untuk menarik minat mereka kerana umumnya pelajar Orang Asli ini cepat merasa bosan jika pengajaran dan pembelajaran guru kurang menarik.
Menurut kajian soal selidik terdapat pelajar yang tidak berminat untuk menumpukan sesuatu gerakerja/aktiviti seni yang mengambil masa terlalu lama untuk disiapkan, ini mendorong rasa bosan kepada mereka kerana perlu menunggu untuk menyiapkan tugasan. Faktor ini disebabkan budaya pemikiran turun temurun yang diwarisi dari nenek moyang mereka yang mendapat sumber pendapatan hasil dari bertani dan berburu dengan cepat tanpa perlu menunggu dalam tempoh yang lama. Ini menyebabkan sikap sedemikian tidak dapat dikikis dari diri mereka kerana ibubapa mereka juga bersikap begitu.
Guru perlu menyusun prosedur aktiviti secara terancang dengan memasukkan sejarah seni, gubahan karya, dan nilai seni itu sendiri. Pelajar Orang Asli ini suka dan leka berbual kosong, di kesempatan ini guru perlu mengambil peluang untuk bercerita sambil memasukkan elemen-elemen seni tadi. Secara tidak langsung ianya dapat meningkat pengamatan pelajar Orang Asli ini(domain kognitif). Sebagai contoh berkaitan kraf, guru boleh bercerita tentang sejarah kraf, nilai kraf, gubahan kraf, tokoh kraf,, falsafah kraf dan sebagainya.
Dari aspek domain afektif, guru perlu wujudkan budaya sedia bekerja keras, disiplin yang tinggi, yakin boleh menghasilkan sesuatu dan rajin berusaha kerana semua faktor dinyatakan menjadi pendorong kepada kejayaan seseorang pelajar. Tembok yang sedia ada di kalangan pelajar Orang Asli yang tidak pandai berdikari menyebabkan mereka tidak suka kepada aktiviti individu. Mereka akan berasa tertekan dan tidak mahu menyiapkan tugasan. Ini disebabkan ”sharing society” yang diwarisi sejak dahulu mempengaruhi budaya pemikiran mereka. Guru boleh melakukan pengajaran dan pembelajaran secara berkumpulan tetapi dalam bilangan yang kecil kerana untuk mengubah sesuatu yang yang sebati dalam kehidupan bukanlah sesuatu yang mudah. Mereka perlu diberi pendedahan untuk berfikir secara terbuka. Menurut Geoffrey Caine dan Renata Numella Caine(2001:Petikan diambil dari rujukan perpustakaan Negara Malysia PPK) ada menyatakan, ”........the mind seeks meaning through searching for relationships that make sense and fit with past experience....”
Pelajar Orang Asli ini juga akan memberontak sekiranya dipaksa melakukan sesuatu aktiviti/gerakerja yang menyekat kebebasan mereka seperti mematuhi prosedur membuat anyaman atau mengukir secara berperingkat. Peraturan ini membuat mereka berasa terikat sedangkan mereka lebih suka melakukan aktiviti secara bersantai. Perlakuan pelajar ini perlu diambil kira oleh guru kerana dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, domain psikomotor iaitu koordinasi mata, tangan dan mental mempengaruhi hasil kerja mereka.
RUMUSAN:
Usaha membangunkan minda komuniti pelajar Orang Asli sebagai satu langkah untuk mencelikkan budaya pembelajaran bukanlah satu tanggungjawab yang mudah. Golongan pendidik merupakan agen perubahan budaya pembelajaran Orang Asli. Memberi penekanan secara paksaan untuk pembentukan budaya pembelajaran yang positif adalah satu usaha yang sukar dan kejayaan payah dicapai dalam masa yang singkat. Diharap pendekatan Lansing (1971) dapat membantu pelajar Orang Asli meminati mata pelajaran Pendidikan Seni Visual di sekolah, seterusnya mengamalkan nilai-nilai seni dalam kehidupan mereka seperti pendapat Lansing:293,”...... by recognizing and naming the formal elements in art and in the rest of the visual enviroment......”. (pelajar pada tahap ini berupaya untuk bertindak sebagai pecinta seni dan kehidupan).
Ditulis oleh: Siti Hayati bt Haji Mohd Yusoff
LAMPIRAN:
a) Gambar 1: Pelajar Asli yang tebal dengan pengaruh dan kepada kepercayaan ’animisme’ meluahkan imaginasi beliau di atas kanvas. (temubual dengan pelajar berkenaan)
b) Gambar 2: Disebabkan kehidupan mereka yang dekat dengan alam, pelajar ini mendapat idea melahirkan isu melentur anak biarlah dari rebung. Pokok rebung banyak terdapat di dalam hutan gelanggang tempat mereka beermain. (temubual dengan pelajar berkenaan)
c) Gambar 3: Semangat jati diri bahawa mereka anak Orang Asli cukup tebal dalam kehidupan seharian di mana keluarga masyarakat Orang Asli amat mementingkan kasih sayang sesama bangsa. Walaupun mereka menjadikan binatang buruan sebagai makanan namun tetap mementingkan nilai kasih sayang. (temubual dengan pelajar berkenaan)
d) Gambar 4: Kehidupan fauna menjadi kebiasaan dalam kehidupan mereka dan mengadaptasikan isu kehidupan penyu yang semakin pupus. Mereka mendapat ilham harus bersatupadu supaya tidak berpecah belah. Semangat kerjasama amat penting dalam kehidupan. (temubual dengan pelajar berkenaan)
BIBLIOGRAFI
1. Lansing, Kenneth M, (1971), Art, Artists and Art Education, New York. Hill Books Company.
2. Feldman, Edmund, (1990) Discipline-Based Art Education, NAEA, USA.
3. Arthur Efland, (1977) Planning Art Education in Middle/Secondary Schools of Ohio,Ohio.
4. Mohd Johari (2004). Pendidikan Seni Visual dan Muzik, Tanjung Malim. Fakulti Sains Sosial dan Kesenian, UPSI.
5. Zailan Yaacob dan Azimah A.Samah (2004), Kraf Tradisional dan Kraf Dimensi Baru.
6. Efland, Arthur (1977), Planning Art Education in the Middle/Secondary Schools of Ohio, OHIO.USA, State of Department of Education.
7. Chapman, Laura H. (1992) Approaches To Art In Education, Harcourt Brace Jovanovich Inc, New York.
8. Donal Jack Davis, (1971) Human Behaviour: Its Implication For Curiculum Development In Art Studies In Art Education NAEA Vol.12 No.3 Spring 1971.
9. Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia 2001 (ms 39-55)
10. Mazlan Mohamad (1996), pendidikan Seni 1- Prinsip Pendidikan Seni, Selangor. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
11. Mok Soon Sang (1988), Pendidikan Di Malaysia, Kuala Lumpur. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
12. John Dewey (1859-1952) : Teori Pendidikan Dewey
13. Howard Gaedner (1983) “ Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligence”.
14. En Alang Sabak (orang perseorangan, ahli NGO: masyarakat Orang Asli, (bekas guru di SMK Tapah.)
MENELITI KURIKULUM PENDIDIKAN SENI DARI KONTAKS SOSIAL
Sejarah pembentukan kurikulum seni dunia mempunyai hubungkait dengan zaman Revolusi Industri di mana kebangkitan aliran-aliran baru seperti ekspresionist, futurist, constructive dan fauvisme merupakan lonjakan kepada dunia seni keseluruhannya. Permintaan kepada bidang-bidang kerjaya seni dilihat begitu banyak seperti ”cendawan” tumbuh selepas hujan. Pelaksanaan kurikulum antara lain ialah:
a) Memenuhi keperluan/kehendak masyarakat
b) Sosial setempat, negara, ekonomi,industri oleh pemikir, poitikus.
c) Berdasar pegangan sesebuah negara
d) Untuk negara.
Seni menjadi tidak bermakna apabila tiada pemerhati atau penghayatnya kerana seni itu sendiri dipengaruhi oleh persekitaran. Masyarakat perlu mengetahui apa yang sudah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku dalam seni. Seni sebagai jambatan yang menjadi penghubung antara individu dengan masyarakat. Ia menghubungkan sesama manusia dan tempat serta bagaimana manusia saling bergantung antara satu dengan yang lain.
Seni dan sosial mempunyai satu hubungan simbolik untuk digabungkan sebagai satu kurikulum integrasi. Pendidikan sosial memerlukan kefahaman terhadap ilmu kemanusiaan dan pengalaman manusia. Seni memberi peluang untuk memahami pengalaman manusia dengan baik.
Untuk memahami sesuatu masyarakat, kita perlu memahami bagaimana seni mempengaruhi sosial, politik dan ekonomi sesuatu masyarakat. Sebagai contoh bahan-bahan dan teknik penghasilan seni yang digunakan dalam menghasilkan sesuatu seni boleh memberi kefahaman tentang faktor geografi, alam sekitar dan struktur sosial sesuatu masyarakat. Malahan di zaman moden para pengiklan, penghibur dan ahli politik menggunakan unsur seni untuk menyampaikan mesej dan memupuk sistem kumpulan masyarakat.
Artist mempunyai kuasa dalam bentuk simbol untuk menyampaikan sesuatu idea atau perasaan yang begitu kuat yang boleh menyentuh perasaan orang lain. Imej juga boleh menimbulkan semangat patriotik dan bersuara terhadap ketidakadilan. Seni juga boleh menyampaikan mesej tanpa komunikasi lisan kepada sesuatu masyarakat.
Untuk membolehkan pelajar faham kaitan seni dengan pendidikan sosial, pelajar perlu mengalami sendiri pengalaman menggunakan bahan-bahan seni dan mengalami sendiri proses yang dialami oleh seseorang artist yang mencipta seni.
DEFINISI SOSIAL DAN HUBUNGANNYA DALAM MASYARAKAT
Tidak dinafikan manusia adalah makhluk budaya. Geertz seorang ahli antropologi mengatakan, ”manusia hidup dalam jalinan makna-makna yang ditenunnya sendiri”. Manusia dalam kehidupannya menggunakan simbol sebagai sarana untuk berkomunikasi sesama mereka. Pendidikan merupakan satu proses budaya.
Menurut Kamus Dewan, Sosial boleh didefinisikan sebagai kegiatan manusia dalam masyarakat melalui pengalaman dan aktiviti.(DBP: ms 1186 ) .Sosiologi pula didefinisikan sebagai ilmu kemasyarakatan iaitu ilmu mengenai sifat dan pertumbuhan masyarakat. Ia merujuk kepada suatu bidang ilmu pengetahuan moden. Secara mudah kita boleh menghubungkan sosiologi dengan ”masyarakat”. Vander Zanden (1996) dengan ringkas menyatakan sosiologi sebagai kajian saintifik mengenai interaksi sosial dan organisasi. Bagi Jary & Jary (1995), sosiologi merupakan suatu bidang kajian saintifik mengkaji masyarakat daripada pelbagai sudut seperti melihat fungsi masyarakat, bentuk organisasi sosial, perkembangan kebudayaan dan jenis-jenisnya.
Menurut Giddens (1993) pula, sosiologi adalah kajian mengenai kehidupan sosial manusia, kumpulan-kumpulan dan masyarakat. Sosiologi akan memberikan manusia pemahaman bagaimana pengaruh-pengaruh sosial telah mencorakkan kehidupan mereka. Waters (1994) pula menegaskan bahawa perkara yang diperhatikan bidang sosiologi sangat jelas iaitu fenomena sosial yang berfokuskan hubungan dan interaksi antara manusia.
Broom (1981:84) mengemukakan pendapat, ”sosialisasi adalah proses menyelaraskan individu-individu tentang tradisi-tradisi budaya masyarakatnya dan berfungsi sebagai makhluk sosial dan anggota masyarakat yang sesuai dengan kebudayaan masyarakatnya.
Zanden (dalam Suharso,1992) mengemukakan bahawa sosialisasi sebenarnya adalah proses interaksi yang memberi peluang kepada anggota masyarakat mengenai cara berfikir,berperanan dan berkelakuan positif. Jelas kepada kita manusia memerlukan hubungan sosial dengan manusia lain dalam lingkungan kelompok masyarakatnya. Broom (1981) menyatakan, ”Manusia memerlukan hubungan sosial dengan manusia lain”.
Kesimpulannya di sini, kebudayaan digunakan sebagai pedoman hidup oleh warga masyarakat dan bersifat tidak mudah berubah. Ia merupakan kebiasaan atau tradisi yang lazim bagi penganut sesuatu masyarakat. Tetapi tradisi atau kebiasaan adalah buatan manusia dan pasti boleh berubah. Menurut Bennett(1976). Apabila kebudayaan tidak lagi sesuai digunapakai mengikut arus perubahan, maka kebudayaan akan diubah, dan disesuaikan agar dapat menepati keinginan baru.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN DAN KANDUNGAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI :
Matlamat Pendidikan Seni dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan warganegara yang berbudaya dalam kehidupan, imaginatif, kreatif, intelek, inovatif dan afektif terhadap ciri-ciri estetika agar diamalkan untuk pembinaan insan yang seimbang dan harmonis. Di samping untuk meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai alam sekitar, keindahan seni dan warisan bangsa serta menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Jika di lihat matlamat Kurikulum Pendidikan Seni sama ada McFee (melalui penerokaan), Lansing(domain utama), Feldman (pengajian), Efland (ekspresi dan respon) dan Kementerian Pelajaran Malaysia-KPM (aktiviti-aktiviti kreatif), semua membawa harapan yang sama iaitu untuk melahirkan golongan pelajar seterusnya masyarakat yang seimbang dari aspek kemahiran berkarya dan juga penguasaan pengetahuan seni. Dalam banyak perkara, matlamat Lansing yang paling hampir dengan matlamat KPM iaitu melahirkan individu yang berimaginatif, kreatif dan berpengetahuan di samping boleh menggunakan pengetahuan seni dalam kehidupan seharian (seni sebagai cara hidup).
Dalam kandungan Kurikulum Pendidikan Seni Visual pula telah menegaskan kegiatan dalam proses penghasilan dengan melibatkan aspek pemahaman, penghayatan dan kritikan. Proses ini menyentuh perasaan estetik dan daya kreativiti individu melalui penajaman daya intuisi, persepsi, imaginasi dan konsepsi murid.
Pelajar diharap dapat mengamal pertimbangan seni visual, meningkatkan lagi kepekaan, menjadi pengkarya yang rasional dan mampu mengendalikan kehidupan dengan membawa bersama nilai positif. Secara tidak langsung menerap budaya menghargai serta mengaplikasi ilmu yang diperolehi.
Penyataan falsafah ini menggariskan bahawa sistem pendidikan negara memberi penekanan kepada perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu ke arah melahirkan insan yang baik berdasar kepercayaan, keyakinan serta kepatuhan kepada Tuhan. Ini bermakna Falsafah Pendidikan Kebangsaan berhasrat untuk melahirkan insan yang berpegang teguh kepada agama supaya dapat melahirkan insan yang baik dan sempurna. Insan yang baik (berkualiti) memiliki serta menghayati ciri-ciri berikut:
a) Percaya serta patuh kepada Tuhan
b) Berilmu pengetahuan
c) Berakhlak mulia
d) Bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara
e) Berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara
f) Memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
Berdasar Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini, sukatan pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah bagi mata pelajaran Pendidikan Seni Visual telah digubal bersesuaian dan selaras dengan hasrat tersebut. Matlamat Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah adalah untuk membentuk keperibadian generasi Malaysia yang celik budaya, mempunyai nilai-nilai estetik yang tinggi, imaginatif, kritis, kreatif,inovatif dan inventif. Kandungan kurikulum berupaya membantu pelajar meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam sekitar, keindahan seni dan warisan bangsa serta menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara.
Objektif Pendidikan Seni Visual di Sekolah Menengah bertujuan untuk:
a) Menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan
b) Memupuk budaya penyelidikan dalam proses penghasilan karya seni visual
c) Meningkatkan pengetahuan, daya kreatif,inovasi, disiplin serta mengguna kemahiran dalam bidang seni visual yang dapat diamalkan dalam kehidupan dan kerjaya.
d) Menggunakan pelbagai kemahiran media, teknik dan teknologi untuk merekacipta barangan kraf dan produk seni yang berkualiti.
e) Membuat diskripsi, analisis, inerpretasi dan penilaian terhadap karya seni visual.
f) Menghargai sumbangan dan pengaruh tokoh-tokoh seni visual dalam
konteks perkembangan sejarah seni visual di Malaysia dan
antarabangsa.
g) Menjadikan seni visual sebagai prospek kejayaan
h) Menyedari dan menghargai suasana seni dalam persekitaran dan kaitan
dengan keselesaan hidup.
i) Membina jati diri ke arah pembentukan negara bangsa.
Kesimpulannya di sini objektif KPM lebih ke arah kehidupan sehari-hari dan persekitaran di samping seni di dalam budaya.
PENDIDIKAN SENI DALAM KONTAKS SOSIAL
Pendidikan Seni dapat dilihat daripada pelbagai sudut. Satu daripadanya ialah dalam kontaks sosial. Seni tidak bermakna apabila tiada pemerhati ataupun penghayatnya kerana seni dipengaruhi oleh persekitaran. Seni menjadi jambatan yang menghubung antara individu dan masyarakat. Ia menghubungkan sesama manusia dan tempat serta bagaimana manusia bergantung sesama mereka. Antara aspek sosial yang terlibat ialah kumpulan keluarga, komuniti,kumpulan umur, fenomena kelas, kaum dan etnik, agama serta jantina dan baka. Semua elemen tersebut menyumbang ke arah pembangunan sosial.
Keluarga merupakan insttusi sosial yang penting walaupun kini ia tidak berperanan sebagai institusi menghasilkan produk seni. Malahan ada menyatakan masyarakat Melayu tidak lagi menjadi pencipta sebaliknya hanya sebagai pengguna. Warisan menghasilkan produk semakin terhapus. Ini disebabkan faktor perkembangan ekonomi industri di mana untuk mendapatkan sesuatu barangan kraf misalnya, boleh di dapati dengan mudah dan cepat.
Industri pembuatan labu sayong misalnya, jika dahulu diwarisi turun temurun sebagai mata pencarian dan hanya berfungsi untuk kegunaan harian kini telah berubah menjadi produk komersial. Perusahaan labu sayong menerapkan nilai kesabaran semasa menghasilkan juga mementing nilai estetika dalam kandungan pembuatan telah mula diabaikan setelah teknologi moden digunakan. Walau bagaimanapun dalam kurikulum Pendidikan Seni masih mendapat perhatian kerana ia memberi peluang kepada pelajar mempelajari hubungan antara bentuk, fungsi dan media.
Persekitaran tempat tinggal kanak-kanak mempengaruhi corak kehidupan mereka. Kanak-kanak yang tinggal di kampung dengan nilai masyarakatnya menjadi sebahagian daripada cara dan sikap mereka pada seni dan persekitaran. Mereka menghasilkan karya yang menampakkan imej dan ekspresi individu sama ada gembira, ceria atau bersedih. Mereka belajar daripada pengalaman mengenai kehidupan dalam masyarakatnya.
Masyarakat Orang Asli misalnya cintakan kesenian. Kraf yang paling hampir dengan kehidupan mereka. Fungsi kraf yang dihasilkan untuk kegunaan harian di mana mereka menghasilkan bakul untuk mengisi buah-buahan, anyaman tikar sebagai alas lantai dan sebagai. Kanak-kanak Orang Asli juga cintakan keindahan hutan, gelanggang permainan harian mereka dengan cara memanjat pokok dan melihat air hujan turun. Jelas kepada kita mereka berinteraksi dengan persekitaran, alam dan masyarakat setempat. Secara tidak langsung menunjukkan seni adalah jambatan untuk menghubungkan kanak-kanak dengan masyarakat dan persekitarannya. Mereka kenal budaya sosial keturunan nenek moyang mereka yang diwarisi sehingga ke hari ini.
Aktiviti seni juga tidak terbatas mengikut peringkat umur kerana pembelajaran adalah sepanjang hayat. Pendidikan Seni dapat dipelajari ataupun dihasilkan bermula dari kanak-kanak sehinggalah dewasa. Sekiranya ibu bapa serta masyarakat memahami dan menghargai seni, maka aktiviti seni boleh dilakukan secara santai. Selain mengisi masa lapang, dapat juga meningkatkan kemahiran. Sebagai contoh dalam aktiviti melukis, seseorang dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran seterusnya menjadikan bidang seni ini sebagai kerjaya untuk menambah pandapatan. Di samping itu dapat memupuk sikap berdisiplin,bersabar, bertanggungjawab dan berhemah tinggi. Apatah lagi pendidikan seni menjurus kepada fungsi konstektual dan esenssial untuk mendapat masyarakat yang seimbang budayanya tanpa mengenepikan warisan pusaka mereka.
Tema juga memainkan peranan dalam pengajaran Pendidikan Seni kerana ia mempunyai kaitan dengan kaum dan etnik dalam sesebuah negara. Ia turut dipengaruhi oleh ideologi kepelbagaian budaya di mana setiap kaum dan etnik mempunyai keseniannya yang tersendiri.
Dalam masyarakat Orang Melayu, daun sireh membawa lambang kasih sayang. Justeru dalam acara peminangan atau perkahwinan ia dijadikan sebagai sebahagian dari upacara tersebut. Begitu juga sekiranya tetamu datang ke rumah, sireh dihulurkan sebagai salam sejahtera dari tuan rumah. Begitu juga dengan lain-lain masyarakat di luar sana mempunyai kepercayaan dan budaya yang pelbagai yang diwarisi turun temurun. Cuma apabila arus kemodenan datang, budaya sesuatu kaum atau etnik semakin dipinggirkan.
Di Malaysia, faktor agama tidak dapat dipisahkan dengan pendidikan. Penerapan nilai-nilai murni adalah salah satu daripada bukti pertalian yang wujud. Setiap ajaran agama menekankan kepada kebaikan dibalas dengan kebaikan dan budaya menghormati sesama manusia diberi penekanan dalam mendidik anak-anak. Cara menghormati orang tua juga mengikut kepercayaan dan budaya, ada yang tunduk apabila meminta laluan, ada yang tangan diletakkan di dada dan pelbagai gaya mengikut etnik masing-masing. Walaupun terdapat perbezaan budaya tapi nilai positif yang ditekankan adalah sama untuk membangunkan sosial masyarakat sesuatu tempat. Dalam kurikulum Pendidikan Seni, guru perlu bijak kerana dalam pengajaran kraf tidak memasukkan kraf semua kaum dan ini boleh mengundang rasa tidak puashati di kalangan pelajar yang terdiri dari berbilang bangsa.
Demikian antara beberapa elemen yang dikupas yang menjadi titik tolak kepada perubahan dalam pembangunan sosial. Guru Seni merupakan agen kepada perubahan sosial dengan menyumbang kepada transformasi budaya tampak yang umum, kerana melaluinya pelajar belajar melihat dunia. Perubahan berlaku sama ada secara sengaja atau tanpa disedari. Seni juga penting sebagai transformasi sosial yang melibatkan perkembangan biologi, transformasi teknologi dan pembentukan budaya.
Menurut Robert A.Ott dari Pennsylvania Art Educator menyatakan; seni merupakan sesuatu yang dikaitkan dengan persekitaran dan masyarakat. Guru Seni pula adalah sesorang ahli falsafah, penulis, ahli sejarah dan artist yang kreatif. Pendidikan Seni telah menjadi suatu pendidikan jangka hayat. (life learning process)
Seni juga mengalami evolusi kerana kehendak yang berbeza mengikut umur masyarakat. Masyarakat warga tua lebih berminat dengan seni dan kelapangan waktu tersedia berbanding dahulu tidak memperoleh peluang mempelajari kerana kesibukan bekerja.
Menurut Ott lagi, ” seni melibatkan proses pembelajaran tentang tamadun dan budaya sesuatu etnik dan bangsa. Seni sebagai refleksi pemikiran golongan intelektual dari zaman berzaman. Mesej yang disampaikan dalam sesuatu seni boleh dipertahankan dalam jangka masa lama dan asas kepada pemahaman tentang sesuatu budaya, etnik dan sesuatu golongan masyarakat...” (telah diterjemahkan dari bahan internet). Beliau juga berpendapat, seni mungkin menjadi asas kepada segala jenis pembelajarn (centre of learning). Melaluinya kita boleh mengetahui tentang cara pemikiran, emosi, adat dan istiaat masayarakt dan pemahaman ini terus berkembang.
Menurut Ralph Smith (2006) dalam tulisan beliau, ”Culture And The Arts in Education menyatakan; ”.......................seni mempunyai kaitan dengan proses pembentukan perwatakan seseorang manusia. Ini kerana untuk menghasilkan seni ia perlukan tahap kestabilan, konsentrasi, disiplin, kreativiti dan tamadun yang tinggi dan memuaskan. Seni melibatkan proses komuniti, kesinambungan dan kritikan serta pendidikan falsafah yang akan dilalui oleh seseorang individu. Dalam kontaks sosial ini dapat diperjelaskan kepada kita bahawa pendidikan tentang seni amat berkait rapat dengan kehidupan seharian mereka sehingga boleh menghasilkan ”seni yang excellent”, terutama jika ia melibatkan pengalaman estetik seseorang individu.
Melalui Pendidikan Seni boleh memupuk sikap kesedaran tentang ciri-ciri kemanusiaan dan menggunakan seni untuk mengekspresi pandangan, dilema dan peribadi kepada masyarakat. Seni hakikatnya suatu subjek yang sangat berkuasa sehingga boleh menyebabkan ”soscial change”. Conth-contoh seni yang telah mengubah pandangan manusia tentang sesuatu isu atau kejadian yang berjaya menimbulkan kesedaran tentang kemanusiaan di kalangan manusia. (Guernica-Picasso)
Menurut Kerry Freedman dalam pembentangan kertas kerja beliau di Konferens Persatuan Pendidikan Seni Pennsylvania (2001); beliau melihat Pendidikan Seni dari perspektif sosial iaitu jika seni diajar tanpa memasukkan nilai-nilai dan pandangan sosial terhadap seni maka ianya cuma menjadi suatu pengajaran dan pembelajarn seni semata-mata kerana perspektif kurikulum tetapi seni juga harus dipandang dan diinterpretasikan dengan sifat-sifat sosial seperti jantina, bangsa, etnik, bakat istimewa, budaya, sosioekonomi, keadaan politik, alam sekitar dan perasaan manusia. Ini kerana seni adalah kompleks mempunyai unsur kepelbagaian dan mewakili sesuatu budaya. Justeru tujuan seni dan asal usul seni hanya boleh difahami jika seseorang melihat seni dari perspektif sosial.
Pengajaran seni bukan sahaja melibatkan seni halus sahaja tetapi pelajar perlu diajar untuk melihat, mengkritik dan memahami maksud, tujuan, hubungkait dan pengaruh seni itu sendiri. Beliau menggariskan beberapa perkara penting berkaitan dengan Pendidikan Seni tersebut iaitu:
a) Isi kandungan Pendidikan Seni harus melibat seni sebagai budaya visual
b) Kaitan perasaan, fungsi dan bentuk harus diketahui untuk menghasilkan sesuatu
karya seni
c) Tahap kognitif secara individu atau kumpulan harus diambil kira dalam P&P seni
d) Analisis unsur sosial yang terdapat dalam sesuatu seni/objek
e) Memahami sesuatu hail seni dan bentuk dari sudut kontent
f) Gabungkan unsur teknologi dalam pendidikan Seni
g) Dalam menilai dan menginterpretasikan seni, harus dilihat dari segi kritikan
konstruktif yang membina
MATLAMAT DAN SUMBANGAN PENDIDIKAN SENI VISUAL DALAM KONTAKS PEMBANGUNAN SOSIAL:
Seni dapat membentuk jiwa dan peribadi manusia. Ia boleh dianggap salah satu unsur yang dapat melahirkan individu yang seimbang dari segi rohani dan jasmani. Peranannya dalam pendidikan dapat memupuk sifak kecintaan pada seni dan estetika. Berikut antara matlamat kurikulum Pendidikan Seni dalam kontaks sosial yang diharapkan mampu melahirkan pelajar yang sempurna dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Matlamat sebenar pendidikan yang berteraskan seni adalah bertujuan melahirkan seseorang indivdu yang bersifat kreatif, inovatif, berimaginatif, berketrampilan serta menguasai teknologi dalam menghasilkan citarasa dalam penciptaan. Di samping perlu memahami nilai-nilai estetika dan faham akan norma-norma kebudayaan yang berteraskan kebudayaan kebangsaan.
Antara sumbangan seni visual dalam pendidikan ialah memupuk kreativiti kanak-kanak. Sifat semulajadi kanak-kanak sukakan belaian, perhatian dan sentuhan dan melalui contengan-contengan ini perkembangan seni tampak minda mereka berlaku dengan pesat. Namun begitu perkembangan ini berlaku berbeza mengikut persekitarannya, faktor keluarga dan latar belakang pendidikan mereka. Melalui proses lakaran ini, tahap mental kanak-kanak akan terus berkembang dengan baik. (Laura Chapman 1978). Sehubungan dengan itu pembangunan sosial kanak-kanak tadi terbina, menjadi seorang yang kreatif, berdikari dan yakin diri dalam kelompok masyarakatnya.
Sebagai sebuah negara yang sedang membangun, tentulah anggota masyarakat mengharapkan bidang seni ini boleh menyumbang sesuatu bertujuan membentuk generasi yang berdikari dan yakin diri. Justeru dalam bidang kerjaya, seni boleh memainkan peranan besar untuk membentuk generasi hari ini bagi memilih kerjaya yang sesuai dengan minat mereka. Selain untuk keperluan negara, pelajar boleh memilih bidang ini untuk membentuk satu profesion baru seterusnya menjadikan seni sebagai profesion sepenuh masa kerana terdapat ramai artist yang mampu hidup selesa melalui bidang ini.
Seni dalam kontaks sosial dapat menyemai seseorang dengan nilai-nilai kasih sayang, menghormati budaya sesuatu kaum, adat istiadat serta menanam sifat-sifat mulia terhadap diri. Justeru kita akan lebih memahami serta menghargai akan nilai-nilai warisan seni budaya keturunan kita sendiri di samping kaum-kaum sesuatu bangsa lain selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Seni dalam kontaks sosial juga berperanan penting dalam pembangunan manusia, malahan seni boleh dianggap sebagai agen perubahan masyarakat. Pendidikan yang diterima oleh manusia sama ada disedari atau tidak telah meletakkan seni di tempat yang sewajarnya. Pendidikan tentang seni telah bermula sejak zaman kanak-kanak lagi di mana mereka mula mengetahui tentang alat-alat permainan yang beraneka rupa bentuk dan warna. Begitu juga dalam konteks mewarna di atas kertas, kanak-kanak akan menggunakan pilihan warna yang disukainya. Contengan warna ini sebenarnya melahirkan ideanya. Ini menjurus kepada kreativiti kanak-kanak tersebut. Bakat ini perlu dibimbing dan dipupuk dengan sebaiknya supayadia menjadi seorang yang berdikari dan yakin pada dirinya sendiri. Ini kerana kanak-kanak membuat simbol-simbol yang mudah dan ringkas mengikut tahap penguasaan dan faktor sekelilingnya. Jika dikaji bentuk-bentuk lukisan sebegini mempunyai makna yang cukup mendalam tanpa kita sedari.
Kajian ini dibuat oleh Herbert Read (1958) dalam bukunya ”Education Through Art”. Negara perlu memikir kan satu kaedah yang berkesan bagaimana seni perlu dijadikan teras kepada pembentukan masyarakat. Seni boleh dijadikan satu formula membentuk masyarakat yang cinta kepada nilai-nilai keindahan. Ini bertujuan supaya masyarakat tidak mengabaikan nilai-nilai estetika dan moral yang menjadi aset penting dalam pembangunan negara. Tanpa kesan estetika kesenian mungkin boleh membawa penyakit yang menjurus kepada wabak sosial yang memudaratkan.
Gejala sosial yang berlaku pada masa kini sedikit sebanyak berkait rapat dengan aspek penghayatan estetika. Keruntuhan moral, pencemaran akhlak, terpesong kefahaman agama dan segala aspek yang bertentang dengan fitrah manusia mungkin boleh diubati. Memahami makna estetika dalam seni itu sendiri cukup mendalam, keindahan yang mutlak dan hakiki. Penghayatan terhadap seni yang mendalam dan diamalkan dalam penghidupan seharian. Penghayatan estetika terhadap kebesaran Tuhan juga menuntut kita merenung jauh tentang setiap kejadian itu.
Estetika wajar dijadikan asas dalam aktiviti seni sama ada dari aspek pembangunan insan, pembangunan rohaniah dan jasmaniah, perkembangan dan bimbingan kehidupan seharian. Seni bukan semata-mata hiburan kosong. Seni dan estetika adalah untuk mentarbiahkan manusia mendidik manusia agar memahami kebenaran ciptaan Allah SWT. Apa sahaja bentuk seni yang dicipta adalah menjurus ke arah membimbing dan mendidik masyarakat.
Menurut Winckelmann berkaitan dengan estetika/keindahan, ia perlu melalui satu proses yang dikenali sebagai idealisasi iaitu proses menggunakan akal dan menjadi asas kegiatan seni yang utama. Beliau juga mengkategorikan estetika kepada empat konsep iaitu:
a) Estetik dikaitkan dengan kemuliaan
b) Estetik dikaitkan dengan kehebatan
c) Estetik dikaitkan dengan kesederhanaan
d) Estetik dikaitkan dengan ketenangan
Keempat-empat elemen ini membantu mewujudkan individu seterusnya masyarakat sekelilingnya mempunyai sikap yang positif dalam kehidupan mereka.
Memupuk dan mengembangkan sifat kreativiti dan inovatif para pelajar. Usia remaja di sekitar 10 hingga 15 tahun merupakan tahap penguasaan ilmu yang berkaitan dengan seni mungkin telah bertambah. Seseorang pelajar sudah mula menunjukkan kecenderungan untuk mencipta sesuatu dengan lebih baik. Pada peringkat ini sekiranya pelajar diberi kesempatan dan bimbingan yang betul mengenai seni, maka tahap kematangan kreativitinya akan berkembang.
Menurut Lowenfeld dan Lambert (1965), peringkat ini merupakan paling konflik dan genting kerana pelajar mengalamai tekanan untuk memilih bidang seni sebagai satu bidang utama dalam proses pembesaran mereka. Dalam situasi ini peranan guru amat penting di mana pelajar yang tidak menerima bimbingan yang betul boleh menyebabkan minat mereka dalam Pendidikan Seni berkubur, sebaliknya bagi pelajar yang telah diberi bimbingan dan nasihat positif oleh guru akan menjadi lebih berdisiplin, cekal dan berminat dengan mata pelajaran tersebut.
Memupuk perasaan sayang pada seni dan warisan dalam masyarakat kerana masyarakat Malaysia kaya dengan khazanah warisan budaya. Bahan kegunaan harian seperti pinggan mangkuk, peralatan memasak, ukiran kayu, seni batik dan tenunan/tekstil, hamparan tikar mengkuang, anyaman kelarai seterusnya budaya sopan santun dan adat istiadat diwarisi turun temurun. Namun begitu seni warisan sebenarnya semakin terpinggir dan hampir dilupakan. Kehidupan moden yang dialami hari ini telah melupuskan semua warisan dalam masyarakat yang suatu ketika dahulu cukup dipelihara.
Dalam kontaks sosial melalui Pendidikan Seni inilah warisan seni budaya harus dikekalkan dan tidak pupus seperti dalam kraftangan umpamanya seni anyaman mengkuang dan seni anyaman kelarai. Banyak lagi yang boleh diketengahkan seperti seni tekat, tembikar dan lain-lain. Boleh dikatakan kepentingan barangan kraf tidak lagi menjadi pilihan masyarakat kini.
Melahirkan masyarakat yang memiliki jati diri kerana budaya menunjukkan bangsa. Sesebuah masyarakat mesti meletakkan kepentingan budaya pada satu kedudukan yang tinggi dalam masyarakatnya, kerana kita boleh mengesan sesuatu bangsa melalui perkembangan budayanya.
Masyarakat yang memiliki jati diri yang kuat akan berusaha mengekalkan seni, budaya dan warisannya. Masyarakat perlu tahu tanggungjawab mereka tentang kepentingan nilai seni dan estetika dan kefahaman serta tanggungjawab itu perlu dipupuk di peringkat awal lagi.
Sekolah dan institusi pengajian tinggi merupakan tempat paling wajar. Peranan murid, guru dan pihak pendidikan (pengurusan pentadbiran) amat penting untuk merealisasikan perkara itu. Justeru semua masyarakat boleh memainkan peranan menjadi ahli atau individu yang ada kepentingan untuk menjadi warga yang dapat memberikan sumbangan ke arah mengekalkan seni, budaya dan warisannya.
Seni dianggap sebagai sumber terpenting dalam kehidupan manusia, untuk
berkomunikasi, berinteraksi dan berhubung sesama manusia, kesenian adalah penghubung kepada faktor-faktor terpenting ini. Masyarakat perlu diberi pendedahan tentang kewajaran seni dikembangkan berdasar keperluan manusia. Manusia sendiri adalah seni di mana kejadian awal manusia adalah ciptaan Allah SWT.
Manusia memerlukan dan menginginkan perhatian, mempunyai emosi dan perasaan. Mereka meluah perasaan dan berkongsi emosi dengan orang lain melalui penyataan perasaan di bawah sedar dan seni dalam konteks yang lebih luas ialah hasil penyataan perasaan manusia sebenarnya.
Hasil seni dan produk seni sebenarnya hasil dari pengumpulan idea, emosi, perasaan dan dibantu dengan ilmu-ilmu lain maka tercipta hasil seni yang dibanggakan. Justeru seni amat penting dalam kehidupan mereka dan merupakan sebahagian dari kehidupan. Cuma menjadi persoalan apabila pendedahan seni itu tidak diperjelaskan secara langsung kepada masyarakat. Perlakuan negatif dari pengamal menyebab seni diperlekehkan. Sedangkan seni sebagai agen perubahan masyarakat dan bukan hanya untuk golongan lemah sahaja. (pelajar lemah)
Seni mempunyai hubungkait dengan falsafah masyarakat. Setiap produk yang dihasilkan akah diterjemah kepada falsafah dan budaya Melayu serta mempunyai nilai estetika yang sangat tinggi. Hubungan rapat antara seni dan masyarakat dijalinkan melalui jaringan kasih dari simbol dan makna yang diterjemah oleh seniman.
Menurut Muliyadi Mahamood: ”....................... seni mempunyai hubungan dengan masyarakat dan biasanya ia memiliki tujuan serta arah tertentu. Dalam memahami seni kita perlu terlebih dahulu memahami kedudukan seni dalam masyarakat serta perkembangan masyarakat itu sendiri. Ciri-ciri luaran dan dalaman seni saling berhubungan serta sama-sama penting dalam mengenengahkan perkara-perkara ini. Seni dan masyarakat amat sukar untuk dipisahkan.......”
Sebagai contoh dalam seni kraf tradisi keris, keunikan pembuatan keris terletak pada hulu , sarung dan bilah mata kerisnya. Keris amat sinonim dengan masyarakat Melayu dan penggunaannya dianggap satu keperluan bagi kaum lelaki. Kini seni warisan yang menjadi tunggak dan pusaka warisan yang dibanggakan telah hilang ditelan zaman. Bahkan berjalan membawa keris tanpa kebenaran dari pihak berkuasa juga dilarang dan menyalahi undang-undang.
Justeru guru yang baik dan berkesan dalam P&P Pendidikan Seni akan memjelaskan tentang kepentingan penghayatan dalam setiap kegiatan seni. Ini diperjelaskan oleh Robinson (1990);
”.................... making and appraising are both. of equal and fundamental importance in art education: each is important in itself”...............
Peranan kita sebagai ahli masyarakat yang sebenar bukan sekadar sebagai pemerhati tetapi juga memiliki. Selain dari guru berperanan mengajar pelajar untuk menghayati karya seni, mereka juga perlu diajar untuk melihat lebih mendalam, memahami, mempelajari, menghayati dan mengetahui proses sesuatu produk yang dihasilkan. Di samping cuba memahami nilai falsafah dan estetika dari karya seni tersebut iaitu nilai estetika yang tersirat ataupun tersurat.
Proses memahami dan menerangkan nilai falsafah dan estetika terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Ia menjadi asas dalam P&P Pendidikan Seni Visual di mana konsep-konsep Asas Senireka, Seni halus, Komunikasi Visual, Rekabentuk, Kraf, Sejarah Seni Visual menjadi sebahagian dari intipati P&P Pendidikan Seni Visual. Cuma pelaksanaannya tidak bersunguh-sungguh berdasar respon masyarakat yang menganggap mata pelajaran ini terbelakang berbanding mata pelajaran lain.
Menteri Pendidikan Malaysia (1989), pernah menyatakan ”..........in accordance with the National Education Philosophy which has as its core the concept of life long education towards the developement of a morally upright person who is intellectually, spritually,emotionally and physically intergrated”..............
PENUTUP:
Seni begitu memain peranan penting dalam dunia pendidikan kita. Sewajarnya seni tidak dianggap sebagai satu mata pelajaran yang tiada kepentingan dalam dunia pendidikan. Sejarah telah membuktikan bahawa seni amat memain peranan dalam pembentukan ketamadunan manusia. Mengenali bangsa yang berjaya ialah melalui seni selari dengan perkembangan teknologinya. Justeru seni memainkan peranan penting dalam dunia pendidikan kita hari ini.Di harapkan melalui Pendidikan Seni ini akan melahirkan individu yang berkeyakinan, baik hati dari aspek ekspresi mahupun tindakbalas di samping dapat mempertahankan warisan budaya dalam kontaks sosial di mana sesuatu masyarakat dapat berhubung dengan yakin melalui kegiatan seni ini.
Ditulis oleh: Siti Hayati bt Haji Mohd Yusoff
BIBLIOGRAFI
1. Lansing, Kenneth M, (1971), Art, Artists and Art Education, New York. Hill Books Company.
2. Mohd Nasir Ibrahim, Prof Madya Iberahim hassan (2003). Pendidikan Seni Untuk Maktab dan Universiti, Tanjung Malim. Fakulti Sains Sosial dan Kesenian, UPSI.
3. Amir Hasan Dawi, Penteorian Sosiologi dan Pendidikan (2006), Quantum Books Peti Surat 55, Tanjung Malim.
4. Mohd Johari Ab Hamid (2004). Falsafah dan Kritikan Seni; Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim.
5. Mazlan Mohamad, (1996).Perkembangan Seni 1- Prinsip Pendidikan Seni, Selangor. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
6. Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia (ms 39-55)
7. Kementerian Pendidikan Malaysia KPM(2000). Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah, Pendidikan Seni Visual.
8. Kerry Freedman (2001) Pennyslvania Art Education Association Conference. Teaching Visual Culture: Understanding Art Inside and Outside of School.
9. Robert W.Ott (1991): Advocating Art: The Arts Subject of the Future. The Pennsylvania Art Educator.
10. Muliyadi Mahamood (1995); Seni Lukis Dalam Peristiwa. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia, Kuala Lumpur.
11. Smith, Ralph A.(2006). Culture and The Arts in Education: Crytical Essays on Shaping Human Experience. New York Teaches College Press.
MENILAI SENI:SUBJEK SENI DI MASA HADAPAN
PENDAHULUAN:
Pendidikan Seni merupakan salah satu subjek yang diajar di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Sejak Malaysia merdeka sehingga sekarang banyak perubahan yang telah berlaku pada Kurikulum Pendidikan Seni. Perubahan-perubahan ini adalah perlu bagi meningkatkan lagi mutu subjek seni ini bagi memartabatkan seni sebagai satu subjek yang penting di ajar di sekolah.
Pendidikan ditakrifkan sebagai proses pemasyarakatan, aktiviti dan proses yang bertujuan untuk menghasilkan perubahan yang dikehendaki di dalam diri seseorang. Dalam masyarakat primitif, proses pendidikan adalah penyampaian pengetahuan tradisi dengan cara hidup yang diperolehi daripada generasi terdahulu. (Atan Long: Psokologi Pendidikan, Dewan Bahasa dan Pustaka 1978).
Edlar (1970) pula berpendapat: Pendidikan pada sebarang tempat adalah khusus serta boleh dalam apa juga keadaan yang mewujudkan gabungan alam dan manusia. Oleh itu dalam pendidikan, penyampaian dan pemerolehan ilmu itu bertujuan untuk membawa perubahan ke dalam diri manusia agar terbentuk peribadi mulia.
Menurut Kamus Oxford, seni adalah, ’........... the production of something beautiful, skill or ability in such work...’.
Victor Lowenfeld pula menyatakan, ’ Art is a fundamental human process’......
Syed Naquib Al-Attas menyatakan, ’ pendidikan ialah suatu proses menerapkan sesuatu kepada manusia. Kandungan pendidikan adalah ilmu proses pendidikan iaitu perintisan ilmu ke dalam diri manusia..’
Teknologi elektrik; tempias teknologi maklumat dan agen transportasinya telah mula menular di dalam perkembangan seni tampak. Ia akan menjadi aliran baru yang mampu memberi perubahan dan transformasi kepada pengucapan berkarya. Jika dilihat pengamal seni di Malaysia masih lagi bimbang untuk melakukan sedikit anjakan evolusi minda. Hakikat terhadap berus, cat, dan kanvas sebagai alatan dan media unggul tidak seharusnya diketepikan tetapi sebaliknya perlu dikembangkan.
Komputer, perisian dan skrin elektronik mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya. Melalui kesepaduan seni dan teknologi terkini boleh boleh mengujudkan kepelbagaian disiplin seni yang mampu memberi pilihan kepada generasi masa akan datang. Sekaligus transformasi seni ini boleh dijadikan pemangkin kepada pendidikan dan pengajaran. Tidak dinafikan generasi sekarang dan akan datang telah dan terus terdedah kepada perkembangan teknologi dunia.
PERANAN SENI DI MASA HADAPAN:
Manusia tidak pernah berhenti pada satu keadaan. Begitu juga perkembangan pemikiran, idea, aliran dan falsafah. Terciptanya sesuatu yang baru sekarang ini bukanlah bermula dari tiada tetapi sebenarnya ia diberi pembaharuan yang lebih maju dan berteknologi. Di zaman sekarang tenaga elektrik menjadi keperluan utama manusia dalam kehidupan seharian. Ini bermakna ia menggerakkan perkakasan elektronik sekaligus menjadi tenaga menghidupkan zaman teknologi. Rata-rata manusia mengaitkan teknologi dengan elektronik, dan inilah hakikat teknologi sekarang.
Menurut Robert A.Ott dari Pennsylvania telah meletakkan tiga elemen tentang peranan seni iaitu;
a) Seni sebagai sesuatu disiplin yang berubah dan mengembang dari segi isi kandungan, kontent ataupun disiplin.
b) Seni sebagai sesuatu media untuk elajar tentang etnik, bangsa dan jantina.
c) Seni sebagai satu cara ”barrier breaking” (cara memusnahkan tembok) bagi
pembelajaran media dan teknologi.
Seni dianggap sebagai sesuatu disiplin yang berubah dan mengembang dari segi kandungan , kontent ataupun disiplin. Di United States, institusi pendidikan telah mula sedar tentang kepentingan subjek seni ini dan telah mengalami perubahan-perubahan. Mereka bukan sahaja mengajar teknik-teknik tetapi juga sejarah seni dan seni kritikan. Seni bukan sahaja diajar di studio, tetapi juga sesuatu yang dikaitkan dengan persekitaran dan masyarakat. Oleh itu menurut pendapat Ott, guru seni dianggap sebagai seorang ahli falsafah, penulis, ahli sejarah dan juga artist yang kreatif.
Di Malaysia kandungan kurikulum sukatan Pendidikkan Seni juga memberi pendedahan seperti itu bahkan guru-guru dihantar berkursus sebagai langkah kerajaan mengajar guru-guru tentang pelbagai kemahiran sebagai melengkapkan guru untuk pendidikan seni di masa hadapan.
Seni juga telah mengalami perubahan di mana jika dahulu pembelajaran ini hanya untuk pelajar yang mempunyai bakat tetapi sekarang semua pelajar boleh mempelajari seni termasuk pelajar kurang upaya.
Lebih ramai masyarakat yang mula memahami tentang seni dan ingin tahu tentang sejarah seni dan kritikan seni. Justeru guru seni perlu melengkapkan diri tentang ilmu-ilmu seni dan pusat-pusat seni perlu ditubuhkan untuk memenuhi keperluan masyarakat seni yang telah menjadi suatu pendidikan jangka hayat. John Dewey menyatakan,’.....pendidikan adalah kerja mengatur pengetahuan untuk menambahkan pengetahuan yang sentiasa bertambah’......
Seni juga mengalami evolusi kerana perlu memenuhi kehendak yang berbeza mengikut umur masyarakat. Menurut Ott lagi, seni merupakan refleksi pemikiran golongan intelektual dari zaman berzaman.
Menurut Bauhaus, budaya hidup masyarakat ”elite” iaitu golongan bangsawan yang meminta sekolah mengadakan kurikulum seni untuk anak mereka supaya ada perasaan halus dan budi pekerti”.
Mesej yang disampaikan dalam sesuatu seni boleh dipertahankan dalam jangka masa yang lama dan ia adalah asas kepada pemahaman tentang suatu budaya, etnik dan golongan masyarakat.
Kurikulum Pendidikan Seni di Malaysia telah mempelajari tentang sumbangan wanita terhadap seni dalam sesuatu masyarakat terutama bidang kraf dan masih banyak kajian yang perlu dilakukan. Mungkin suatu pembaharuan akan ditemui pada masa hadapan tentang kajian seni berbentuk budaya dan jantina.
PERUBAHAN-PERUBAHAN SENI DALAM PENDIDIKAN:
Manusia dijangka akan lebih menerima dan mula berminat terhadap seni untuk membolehkan mereka faham tentang sesuatu budaya. Seni menjadi asas kepada segala jenis pembelajaran (centre of learning). Melalui seni kita boleh mengetahui tentang cara pemikiran, emosi, adat istiadat masyarakat dan pemahaman ini berkembang berterusan di masa hadapan.
Melalui kemudahan teknologi, masa hadapan seni juga akan berubah. Sebagai contoh, lebih banyak penggunaan seni visual seperti muzium yang berdinding pameran video secara virtual (maya) tentang barang-barang antik. Sistem komunikasi yang melibatkan pembelajaran secara interaktif menggunakan alat-alat elektronik juga turut akan berkembang. Melukis menggunakan program komputer juga akan membawa perubahan pembelajaran di mana ia akan lebih melibatkan deria penglihatan dan bunyi yang boleh dikombinasikan dengan menggunakan teknologi.
Masyarakat dunia akan lebih mahir menggunakan komputer di masa hadapan. Sebagai contoh ikon dalam komputer juga merupakan sebahagian seni yang memerlukan kemahiran menginterpretasikan ikon tersebut. Oleh itu seni secara tidak langsung akan dipelajari oleh semua pihak kerana untuk menjalani kehidupan seharian mereka memerlukan seni juga.
Menyedari kesan hasil dari ’perkahwinan’ antara seni dan teknologi, keghairahan melayari zaman teknologi mengajak generasi baru pengamal seni serta pengkarya seni atau mereka yang inginkan pembaharuan sama-sama menjadikan inovasi teknologi terkini sebagai satu pengucapan seni bentuk baru. Anjakan demi anjakan, eksplorasi demi eksplorasi dan sempadan seni mula dicabar dan dilebarkan. Percubaan-percubaan seperti ini mencabar pendekatan penyampaian seni dewasa ini.
Dalam seni juga berlaku perubahan dan perkembangan. Ianya bergerak seiringan dengan kemajuan teknologi dunia, hasil dari perkembangan revolusi perindustrian dan mesin. Menyingkap perkembangan awal, percubaan menggabungkan seni dan teknologi ini telah lama bertapak hasil kutipan dan pembaharuan dari pembawaan aliran dadaisma dan kontruktivisma oleh Duchamp, Laszlo Moholy-Nagy, Man Ray dan Alexander Calder. Juga gerakan seni awal dari beberapa kumpulan seni seperti ZERO di Jerman tahun 1957 dan Groupe de Recherche d’Art Visual (GRAV) di Perancis tahun 1960. Karya yang dihasilkan lebih bersifat arca kinetik yang kelihatan seperti mesin.
Walau bagaimanapun perkembangan ini sukar diterima sehinggalah pada tahun 1960-an seni dan teknologi ini dipopularkan di Amerika. Pada tahun 1966 Experiments In Art and Technology ditubuhkan memperlihatkan kerjasama antara saintis dan pelukis. Perkembangan seni ini membawa suatu pengucapan baru dalam aliran seni tampak. Kepelbagaian elemen yang melibatkan cahaya dan kinatik ditampilkan. Keghairahan menjadikan mentol dan elektrik sebagai medium baru ditampilkan dalam karya-karya Dan Flavin (Green Crossing Green,1966) dan Bruce Nauman (Green Light Corridor,1970).
Kepesatan dunia sains dan teknologi yang bermaharajalela mewarnai kehidupan kontemporari telah mencetuskan suatu bentuk medium dan penyampaian baru. Penampilan bentuk seni 4 dimensi memberi banyak alternatif kepada pengamal seni. Video dan filem berkembang sebagai penyampai baru seni tampak yang agak konsepsual.
Jika dilihat perubahan dan perkembangan seni dan teknologi ini tidak langsung menjejaskan bahasa dan tatabahasa seni tampak. Perletakan elemen formalistik seni dan konteks serta isinya masih lagi dalam aturan yang sama. Jelas para pelukis tidak mengabaikan atau mengenepikan elemen-elemen seperti garisan, rupa, bentuk, ruang dan sebagainya termasuklah komponen lain seperti imbangan, harmoni, ulangan dan lain-lain. Cuma teknik dan gaya penyampaian sahaja yang berlainan.
Kesimpulannya di sini, gabungan antara teknologi dan seni boleh dilihat sebagai pendekatan yang bersifat kesepaduan, multi disiplin dan intergrasi yang akan menyentuh terhadap soal-soal budaya, bangsa, sosial dan agama. Ini menjadi perkara penting dalam menentukan kejayaan mengujudkan identiti Malaysia melalui gabungan seni dan teknologi.
Menurut Segmen Frued,,’...... manusia perlu mengawal persekitaran supaya dapat keseimbangan dan perlu ada kebijaksanaan supaya mendapat sebanyak mungkin pengalaman-pengalaman yang penting’....
Oleh itu dimensi dan pandangan manusia terhadap seni telah sentiasa berubah dari dahulu lagi dan akan terus berubah di mana masyarakat sekarang lebih berpendidikan dan mula memahami seni dan lebih berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang seni. Guru-guru seni perlu bersedia menghadapi cabaran ini dan mahir dalam penggunaan teknologi kerana ia menjadi media dalam kelas. Pendidikan Seni juga tidak lagi berfokuskan kepada golongan pelajar sahaja tetapi juga golongan dewasa dan warga tua.
Perubahan dalam Pendidikan Seni sentiasa berlaku dan perubahan ini bukan sahaja dari segi kandungan kurikulum atau teknik pengajaran tetapi juga melibatkan perubahan cara pemikiran, proses pengajaran dan pembelajaran seni, sejarah seni dan asas-asas seni. Antara perubahan-perubahan tersebut ialah:
a) Budaya Visual (visual culture)
Seni budaya visual mula mengambil tempat di kalangan masyarakat sekarang. Contoh seni budaya visual termasuk seni halus, pengiklanan, filem, video, seni rakyat, televisyen, landskap, grafik komputer, seni dalam bidang komunikasi dan produksi. Kesemua perkara tersebut telah menjadi sebahagian dari budaya manusia masa kini dan yang paling popular seperti iklan dan filem. Justeru pengajaran seni bukan sahaja melibatkan seni halus tetapi pelajar juga harus diajar untuk melihat, mengkritik dan memahami maksud, tujuan, hubungkait dan pengaruh seni budaya ini.
Untuk membuat perbezaan tentang jenis seni budaya ini menjadi semakin sukar kerana kepercayaan bahawa seni halus merupakan satu-satunya seni yang bernilai dan dihargai tidak lagi boleh berdiri sendiri kerana cara penilaian sesuatu seni bukan sahaja dilihat dari aspek kualiti estetik seni tetapi juga termasuk cara penyediaan, bahan digunakan,penggunaan teknologi termasuk aspek teknikal.
Aspek-aspek komersial juga telah dimasukkan sehingga berlaku proses kitar semula berlaku. Sebagai contoh, pakaian, muzik, budaya dan lain-lain yang popular suatu masa dahulu telah muncul semula selepas beberapa tempoh. Justeru seni budaya ini telah menjadi sebahagian dari budaya hidup pelajar dan pelajar harus diajar untuk menilai dan mengkritik seni budaya ini. Pelajar juga harus digalakkan menghasilkan seni budaya mereka sendiri sebagai satu cara mereka mengekspresikan imaginasi dan komunikasi mereka. Mc Fee pernah menyatakan; ’....belajar membaca mesej dan mengkaji komunikasi perspektif individu dapat meningkatkan kepekaan terhadap persekitaran dan alam’...
Pendekatan Mc Fee lebih menekankan kepada kebudayaan sesuatu masyarakat kerana beliau berpendapat seni dalam budaya sebagai topik utama pembelajaran Pendidikan Seni.
b) Interaksi Kognitif
Menurut satu kajian tentang kognitif telah mendapati bahawa hubungan bentuk, perasaan dan pengetahuan adalah sebahagian dari proses kognitif. Kepentingan hubungan emosi antara manusia dan objek serta pembelajaran harus disedari dan diberi perhatian oleh pendidik. Ilmu yang diperolehi hasil dari pengetahuan seseorang pelajar, berbanding dengan ilmu yang diperolehi dari kombinasi pengetahuan dan motivasi dalaman harus diambil kira. Manusia belajar hasil dari interaksi pengetahuan yang ada, pengetahuan yang dipelajari dan persekitaran. Justeru pelajar harus digalakkan untuk mendapat pengetahuan bukan sahaja dari pengalaman guru tetapi juga dari interaksi dan emosi mereka semasa mencari dan mempelajari sesuatu ilmu itu.
c) Perspektif Sosial
Jika seni diajar tanpa memasukkan nilai-nilai dan pandangan sosial terhadap seni maka ianya akan menjadi suatu pengajaran dan pembelajaran seni semata-mata kerana perspektif kurikulum. Seni harus juga dipandang dan diinterpretasikan dengan sifat-sifat sosial seperti jantina, bangsa, etnik, bakat istimewa, budaya, sosioekonomi, keadaan politik, alam sekitar dan perasaan manusia. Ini disebabkan seni adalah kompleks, mempunyai unsur kepelbagaian dan mewakili sesuatu budaya. Oleh kerana itu, tujuan seni dan asal usul seni hanya boleh difaham jika seseorang melihat seni dari perspektif sosial.
d) Kebebasan Menggunakan Teknologi
Pelajar harus digalakkan menggunakan teknologi dalam menghasilkan hasil seni mereka dan diasuh minda mereka untuk berfikiran terbuka dan berdaya imaginasi yang tinggi (think out of the box) supaya mereka boleh keluar dari kepompong pemikiran yang terhad dan seterusnya membolehkan seni itu menjadi lebih kreatif.
Di Malaysia hanya segelintir sahaja pengamal seni yang berani membawa pendekatan seni elektronik ini seperti Hasnul Jamal Saidon, Wong Hoi Chong dan Kungyu Liew. Teradapat usaha yang dijalankan oleh Balai Seni Lukis Negara untuk membantu dalam mengenengahkan perkembangan seni elektronik ini seperti menganjurkan Video Art Festival 1994 yang menampilkan kepelbagaian pelantar kategori teknik dan proses.
Melalui pameran solo Hasnul Jamal Saidon, Hyperview (1977), beliau cuba menggabungkan beberapa pendekatan seperti kolaj digital, seni video, seni interaktif multi media, komputer animasi dan juga lukisan dan catan. Menerusi kepelbagaian ini telah memberi peluang kepada beliau untuk membuktikan bahawa teknologi tidak mengasingkan seni malahan mampu bekerjasama sebagai proses ataupun orientasi objek seni.
e) Perbezaan Budaya
Sememangnya seni tidak boleh dipisahkan terutamanya bagi seni visual. Perbezaan sempadan, masa boleh ditunjukkan melalui seni. Misalnya dari pemakaian seseorang wanita, identiti sesuatu masyarakat dapat dilambangkan. Begitu juga dengan dunia moden ini dari aspek pemakaian dan ke mana arah tuju manusia, dapat dikesan betapa perbezaan budaya menjadi semakin kecil dan budaya mulai berintergrasi.
f) Pembentukan Konstektual
Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Persky,Sandene dan Askew (1998) mendapati bahawa pelajar tidak berupaya untuk faham sesuatu maksud atau pembentukan hanya melalui pengajaran dan pembelajaran. Sebaliknya tahap pemahaman yang dibina oleh pelajar adalah dari segi kontekstual dahulu. Mereka akan membuat perbandingan, analisis dan melihat persekitaran dan membina pemahaman sendiri dari segi konteks sesuatu sebelum boleh memahami sesuatu perkara atau bentuk seni itu yang sebenarnya.
g) Kritikan Konstruktif
Sesuatu pengetahuan diperolehi oleh pelajar hasil dari membanding beza, melihat kepada kepelbagaian, budaya dan perbandingan sebelum mereka boleh menimba sesuatu ilmu. Justeru dalam membentuk kurikulum, unsur kritikan harus diambil kira. Semasa membuat penilaian hasil seni, perlu ada pandangan dari aspek kritikal dan respons yang konkrit untuk guru menilai.
Berdasar perubahan-perubahan tersebut boleh dirumuskan seperti berikut;
a) Isi kandungan Pendidikan Seni harus melibatkan seni budaya visual
b) Kaitkan perasaan, fungsi dan bentuk harus diketahui untuk menghasilkan sesuatu produk seni .
c) Tahap kognitif secara individu atau kumpulan harus diambil kira dalam proses P&P Pendidikan Seni.
d) Analisa unsur sosial yang terdapat dalam sesuatu seni atau objek.
e) Memahami sesuatu hasil seni dan bentuk dari sudut kontent.
f) Gabungjalinkan unsur teknologi dalam Pendidikan Seni
g) Dalam menilai dan menginterpretasikan seni, haruslah dilihat dari segi kritikan konstruktif yang membina.
KESAN PERUBAHAN SENI DI MASA HADAPAN:
Selari dengan perkembangan teknologi dunia, seni dan teknologi tidak boleh dipisahkan. Interactive networking atau internet telah membolehkan pelajar dan guru memperolehi lebih banyak peluang untuk mengetahui tentang imej visual, bunyi, seni dari pelbagai dimensi dan budaya penggabungan seni dan teknologi tidak dapat dinafikan akan membentuk satu satu generasi yang baru belajar asas seni dengan menggunakan teknologi.
Bukan sahaja perubahan dan revolusi maklumat yang berlaku dekad ini memaksa kita menggunakan teknologi tetapi juga penting bagi guru dan pelajar kerana mereka mempunyai banyak sumber bahan dan maklumat. Cara-cara penghasilan seni untuk masa hadapan juga akan berubah di mana penggunaan software seperti VU-See Me membolehkan pelajar berkomunikasi dengan kawan-kawan dari benua lain dalam menghasilkan folio atau kerja kursus mereka.
Penggunaan teknologi ini akan membantu membentuk satu komuniti yang baru, yang boleh berada di mana-mana dunia dan mampu berkomunikasi dan bertukar-tukar pendapat tentang seni dan lain-lain . Ini dianggap sebagai pembangunan komuniti (community building). Guru dan pelajar boleh berbincang tentang isu seni seterusnya bertukar-tukar pengalaman dan pengetahuan.
Sebagai contoh yang terdapat di Institute John F.Kennedy yang telah mewujudkan suatu net forum secara online di mana ramai guru telah meminta bantuan dan seterunya bertukar-tukar idea berkaitan dengan seni dan masalah yang mereka hadapi. Ini merupakan satu komuniti secara virtual. Antara perkara yang dibincangkan termasuklah isu-isu pedagogi , kontroversi pelbagai perkara dalam disiplin seni, dan bertukar-tukar pengalaman. Di samping itu, videoconference juga boleh diadakan kerana cara begini sebenarnya adalah sebahagaian dari apa yang dikatakan reformasi dalam bidang pendidikan yang sedang berlaku sekarang.
Kombinasi pendidikan jarak jauh dan kemudahan networking, guru dan pelajar boleh bekerjasama dalam merancang, mengimplementari dan membuat penilaian sesuatu kurikulum atau aktiviti. Sebagai contoh guru-guru boleh bekerjasama membentuk suatu sistem penilaian interaktif dan menentukan unsur yang hendak dinilai bagi sesuatu aktiviti.
Pelajar juga mudah mendapatkan maklumat yang melibatkan audio, grafik dan imej yang bergerak. Misalnya jika ingin mempelajari sesuatu tajuk seni dan langkah-langkah proses penghasilan, pelajar boleh melihat beberapa audio visual serta penerangan yang boleh difahami oleh pelajar dan guru. Ini membolehkan pelajar lebih menghargai proses pembelajaran itu sendiri.
Proses pembelajaran juga akan menjadi lebih menarik kerana guru dan pelajar akan melibatkan diri bersama-sama dalam menghasilkan suatu pembelajaran, misalnya bekerjasama untuk membentuk suatu laman web yang berkaitan dengan sesuatu tajuk. Ini menyebabkan pelajar melibat diri secara langsung dalam proses pembelajaran bukan lagi bergantung kepada guru semata-mata. Penggunaan teknologi dalam pendidikan menjadi pelajar lebih aktif dalam proses pembelajaran.
Pelajar juga boleh mengakses kepada sumber maklumat dan guru-guru boleh mendapatkan ABM secara langsung yang boleh dijadikan sebagai petunjuk kepada guru dan pelajar. Teknologi lebih menyumbang kepada pembangunan Pendidikan Seni. Penggunaan teknologi lebih bermanfaat di masa hadapan kerana melaluinya, penghasilan seni, pameran seni serta mengkritik akan menjadi lebih meluas kerana ia menjadi lebih cepat dan mudah dengan bantuan software dan program yang semakin banyak di pasaran dan internet. Paling penting ialah komunikasi masyarakat menjadi lebih mudah dan penglibatan pelajar menjadi lebih penting dalam pendidikan yang berteraskan teknologi dan media.
Penglibatan elektronik dan komputer ini bukanlah terus menerus menolak atau mencabar hakikat terhadap berus, cat dan kanvas sebagai alatan dan media unggul sejak dari zaman Renaisance, tetapi melihat keupayaan teknologi komputer, aplikasi perisian, skrin elektronik, gelombang atau pancaran cahaya elektronik bahkan terkini internet mampu memperkayakan gaya pengucapan berkarya dalam berbagai katogari pelantar seni.
Kepesatan teknologi komputer ini juga turut menghasilkan aplikasi perisian yang menyumbang kepada seni dan kreativiti. Dengan aplikasi perisian ini memungkinkan kemajuan kreativiti di mana mampu memperbaiki dan memantapkan nilai-nilai artistik manusia. Aplikasi perisian lebih bersifat sebagai metafora peralatan. Justeru teknologi tinggi dan komputer tidak sewajarnya dianggap sebagai peralatan semata-mata kerana ia juga boleh bertindak sebagai penyataan maklumat yang abstrak. Perlaksanaan seni juga dapat dilakukan oleh komputer dengan cara memudah, meringkas dan mempercepatkan proses pekerjaan seni dan penampilan proses seni itu sendiri.
Kebanyakan hanya pengamal seni generasi baru atau mereka yang inginkan perubahan sahaja yang berani untuk melibatkan penggunaan teknologi komputer di dalam penghasilan karya seni. Justeru kita lihat generasi baru sebagai generasi yang mudah menelan dan mencerna teknologi elektronik walau dalam apa juga bentuk sekalipun.
PENUTUP:
Teknologi merentasi kurikulum merupakan satu petanda bahawa dunia pendidikan akan sentiasa mengalami perubahan demi perubahan. Kemajuan penggunaan teknologi moden dalam pengajaran Pendidikan Seni sentiasa dialu-alukan dalam usaha meningkatkan martabat subjek ini namun terdapat beberapa kekangan yang perlu dihadapi. Antara isu atau cabaran penggunaan teknologi adalah isu berkaitan dengan copyright/hak cipta. Ini kerana penggunaan di internet tidak dapat dihalang dan semua pihak berupaya mengambil bahan dengan sewenang-wenangnya. Juga masalah menggunakan media yang sesuai seperti yang berkualiti tinggi supaya seni itu dpat dilihat dan dialami dengan cara yang betul. Jika kualiti kurang memuaskan ita bimbang jika ianya salah diinterpretasikan. Namun begitu penggunaan teknologi lebih memberi manfaat di masa hadapan jika penggunaanya dipraktikkan kerana kemanfaatannya yang tidak perlu dipertikaikan lagi dalam sumbangannya dalam subjek seni ini.
Bagaimanapun dalam masa mengharungi perubahan dan perkembangan ini seharusnya pengamal seni tanah air tidak mengenepikan elemen dan prinsip budaya bangsa sendiri yang ada kekuatannya dan mampu memeriahkan seni tampak seterusnya mengujudkan kepelbagaian disiplin seni yang mampu memberi pilihan kepada generasi akan datang.