LAMAN SENI

My photo
PENSYARAH UNIT SENI VISUAL, IPG KAMPUS IPOH,PERAK. yatie2838_my@yahoo.com

Monday, August 17, 2009

Kajian Lapangan Seni Seramik di Kasongan, Yogyakarta, Indonesia pada tahun 2008.

Program ini dilaksanakan berpandukan kepada kajian lapangan penyelidikan seperti di atas yang memperlihatkan keunikan seni seramik Kasongan dalam konteks perkembangan kraf dan kehidupan masyarakatnya yang terletak di Yogyakarta, Indonesia. Kasongan adalah nama daerah pelancongan di wilayah Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta ( DIY ) yang terkenal dengan hasil kemahiran kraf seramiknya. Tempat ini terletak di daerah penempatan Kajen, desa Bangunjiwo, Kecamatan Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta, (~ S 7.846567° - E 110.344468°) sekitar 6 km dari Alun-alun Utara Yogyakarta ke arah Selatan.

Daerah Istimewa Yogyakarta adalah sebuah daerah otonomi dikelaskan sebagai daerah yang penuh unsur sejarah serta kebudayaan satu dari 26 daerah yang setaraf dengannya di Indonesia. Kawasan ini berpusat di Yogyakarta, sebuah kota yang kaya dengan keindahan, baik berasal dari sejarah mahupun potensi yang ada, seperti sebagai kota perjuangan, kota kebudayaan, kota pelajar, dan kota pariwisata. Menurut Babad Gianti, Yogyakarta atau Ngayogyakarta (bahasa Jawa) adalah nama yang diberikan oleh Paku Buwono II (raja Mataram tahun 1719-1727) sebagai pengganti nama pesanggrahan Gartitawati. Yogyakarta bererti Yogya yang kerta, Yogya yang makmur, sedangkan Ngayogyakarta Hadiningrat bererti Yogya yang makmur dan yang paling utama, sumber lain mengatakan, nama Yogyakarta diambil dari nama (ibu) kota Sanskrit Ayodhya dalam Epik Ramayana. Dalam penggunaannya sehari-hari, Yogyakarta lazim diucapkan Jogja(karta) atau Ngayogyakarta (bahasa Jawa).

Sebutan kota perjuangan untuk kota ini berkenaan dengan peranan Yogyakarta dalam konteks perjuangan bangsa Indonesia pada zaman kolonial Belanda, zaman penjajahan Jepun, maupun pada zaman perjuangan mempertahankan kemerdekaan. Yogyakarta pernah menjadi pusat kerajaan, baik Kerajaan Mataram (Islam), Kesultanan Yogyakarta mahupun Kadipaten Pakualaman. Sebutan kota kebudayaan untuk kota ini berkait rapat dengan peninggalan-peninggalan budaya bernilai tinggi semasa kerajaan-kerajaan tersebut yang sampai kini masih tetap dipelihara. Sebutan ini juga berkaitan dengan banyaknya pusat-pusat seni dan budaya. Sebutan kata Mataram yang banyak digunakan sekarang ini, tidak lain adalah sebuah kebanggaan atas kejayaan Kerajaan Mataram.

Sebutan Yogyakarta sebagai kota pelancongan menggambarkan potensi wilayah ini dalam konteks keunggulan pelancongannya. Yogyakarta adalah daerah pelancongan kedua terbesar selepas Bali. Berbagai jenis objek dan lokasi pelancongan dikembangkan di wilayah ini, seperti pelancongan alam, sejarah, budaya, dan pendidikan. Ia dilabelkan sebagai kota pelajar yang ada hubungkait dengan sejarah dan peranan kota ini dalam dunia pendidikan.

Di samping perkara-perkara di atas, sejarah dan status Yogyakarta merupakan hal menarik untuk dilihat. Nama daerahnya memakai sebutan DIY sekaligus statusnya sebagai Daerah Istimewa berkenaan dengan rentetan sejarah Yogyakarta, baik sebelum mahupun sesudah Pembinaan Kemerdekaan Republik Indonesia.

Edmund Burke Feldman (1992) dalam bukunya Varieties of Visual Experience Fourth Edition menjelaskan seni wujud seiring dengan kesan sejarah dan ketamadunan manusia yang masih berkembang seiring dengan kemajuan manusia berserta zamannya. Jelasnya manusia memerlukan seni kerana ada pelbagai sebab, kerana seni dapat memenuhi keperluan manusia secara personal untuk mereka berekspresi. Dari aspek sosial pula, manusia amat memerlukan seni untuk mereka berkomunikasi serta mengadakan keraian dan sebarang pertunjukkan.

Budaya kehidupan manusia adalah secara historikal yang menekankan kepada warisan sosial dan tradisi yang menyebut bahawa budaya sesuatu masyarakat adalah suatu pandangan kehidupan dari sekumpulan idea-idea dan kebiasaan yang dipelajari, dimiliki dan diwarisi dari generasi.

Syed Ahmad Jamal dalam bukunya, Rupa dan Jiwa menyatakan, “………….. dengan mengamati karya seni, seseorang dapat menepati realiti dan mencedok pengetahuan. Ilham ditafsirkan sebagai suatu yang datang dari luar yang memberi nafas kepada ciptaan. Konsep ini dianggap sebagai kuasa mistik….”. Kenyataan beliau menggambarkan betapa ciptaan-ciptaan seni itu merupakan sebahagian dari kehidupan dan menggunakannya dalam kehidupan seharian.

Dato’ Haji Jumaat bin Dato’ Haji Mohd Noor , Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka juga ada menyatakan,”…………… perbezaan dalam menggarap, mentafsir dan memberikan sesuatu kepuasan dalam pembuatan kesenian telah menumbuhkan keanekaragaman dalam hasil seni itu. Maka itu ciptaan-ciptaan baru akan terus lahir dari sehari ke sehari daripada seorang pencipta kepada seorang pencipta yang lain. Kenyataan ini tepat sekali kerana budaya kehidupan manusia adalah secara historikal yang menekankan kepada warisan sosial dan tradisi.

Tujuan kami ke Yogyakarta seramai 10 orang adalah untuk memenuhi syarat mengikuti kertas SPP 6053 iaitu kertas Methodologi Penyelidikan dan Pendidikan Seni. Fokus penyelidikan kami ialah mengenai Seramik yang menjadi kebanggaan bandar Yogyakarta suatu masa dahulu hingga kini di mana masyarakatnya di lokasi tersebut menjadikan kemahiran membuat seramik sama ada seramik patung mahupun seramik pasu yang menjadi peralatan untuk kegunaan mereka seharian. Lokasinya terletak di Kasongan, Yogyakarta.

Latarbelakang Masalah

Kasongan adalah nama daerah Desa Wisata di Wilayah Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) yang terkenal dengan hasil kerajinan gerabahnya. Tempat ini tepatnya terletak di daerah Pedukuhan Kajen, desa Bangunjiwo, Kecamatan Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta, (~ S 7.846567° - E 110.344468°) sekitar 6 km dari Alun-alun Utara Yogyakarta ke arah Selatan.

Kasongan mulanya merupakan tanah pesawahan milik penduduk desa di selatan Yogyakarta. Pada Masa Penjajahan Belanda di Indonesia, di daerah pesawahan milik salah satu warga tersebut ditemukan seekor kuda yang mati. Kuda tersebut dikatakan milik Reserse Belanda. Ketika Penjajahan Belanda, warga yang memiliki tanah tersebut takut dan segera melepaskan hak tanahnya yang kemudian tidak diakuinya lagi. Ketakutan serupa juga terjadi pada penduduk lain yang memiliki sawah di sekitarnya yang akhirnya juga melepaskan hak tanahnya.

Oleh kerana banyaknya tanah yang bebas, maka penduduk desa lain segera mengakui tanah tersebut. Penduduk yang tidak memiliki tanah tersebut kemudian beralih profesion menjadi seorang ‘pengrajin keramik’ (pandai tukang seramik) yang mulanya hanya mengempal-ngempal tanah yang tidak pecah bila disatukan. Sebenarnya tanah tersebut hanya digunakan untuk mainan anak-anak dan perabot dapur saja. Namun disebabkan ketekunan dan tradisi yang turun temurun, Kasongan akhirnya menjadi Desa Wisata yang cukup terkenal.

Sejak tahun 1971-1972, Desa Wisata Kasongan mengalami kemajuan cukup pesat. Sapto Hudoyo (seorang seniman besar Yogyakarta) membantu mengembangkan Desa Wisata Kasongan dengan membina masyarakatnya yang sebahagian besar ‘pengrajin’ untuk memberikan berbagai sentuhan seni dan komersil bagi desain kerajinan gerabah sehingga gerabah yang dihasilkan tidak menimbulkan kesan yang membosankan , sebaliknya dapat memberikan nilai seni dan nilai ekonomi yang tinggi. Keramik Kasongan dikomersialkan dalam skala besar oleh Sahid Keramik sekitar tahun 1980an.

Menurut Ahli Antropologi Jerman, Adolf Bastian (1826-1905) telah menyatakan tentang kawasan berbudaya di Kepulauan Indonesia; “.................dalam ruang inilah terdapat satu wilayah kebudayaan yang sama kerana perbandingan bahasa, peralatan budaya, kepercayaan asal serta struktur sosial menunjukkan persamaan yang erat di samping penduduknya yang terdiri daripada kumpulan etnik yang dapat disusun galurkan kepada satu keturunan yang serupa menunjukkan sifat-sifat fizikal yang serupa........”.

Kampung Perlancongan Seramik (Desa Wisata Gerabah) "Kasongan" terletak di Desa Bangunjiwo, Kecamatan Kasihan, sekitar 4 kilometer ke arah utara Kota Bantul.Desa wisata ini memproduksi peralatan rumah tangga seperti piring, mangkuk, guci, dan lain sebagainya yang terbuat dari tanah liat. Pengunjung tidak hanya dapat berbelanja, tetapi juga dapat menikmati secara langsung proses pembuatan gerabah sambil bertanya jawab dengan pengrajin.

Desa Kasongan berada dalam wilayah Daerah Istimewa, Yogyakarta. Desa ini terkenal dengan hasil kerja kraf, khususnya seramik. Karya seramik menjadi identiti Kasongan dan antarabangsa, antaranya Malaysia. Mereka menjadikan seramik sebagai sumber pendapatan malah kini menjadikan seramik sebagai sebuah industri. Masyarakat Desa Kasongan dilihat begitu unik kerana masyarakat ini memiliki potensi dalam pelbagai cabang kesenian daerah yang telah berzaman mengakari kehidupan mereka tetapi telah memilih corak ekspresi moden yang berada diluar lingkungan tradisi menjadi amalan kehidupan masyarakatnya kini.

Menurut Susan K.Langer (1957) dalam bukunya yang berjudul The Culture Importance Of Art In Reading For Liberal Education Fitfh Edition menegaskan bahawa seni adalah lambang tamadun manusia sama ada secara sosial atau secara individu. Ini jelas sesuatu kebudayaan itu akan dimulakan dengan satu pembangunan serta perkembangan perasaan peribadi seseorang individu tersebut dan seterusnya dengan kelompok sosial dan keagamaan kerana manusia mempunyai keperluan biologis, sosial dan spritual. Oleh itu pembangunan tersebut seterusnya menggunakan seni sebagai satu instrumennya.

Menurut Rohidi (2001) dalam tulisannya menyatakan bahawa kraf seramik yang dihasilkan oleh pengkarya Desa Kasongan dari sudut penghasilannya dilihat condong kepada bentuk tradisional. Rata-rata warga lelaki dewasa di Desa Kasongan menjadi pengkarya yang menghasilkan karya-karya kraf seramik yang bersifat ekspresi dengan pelbagai bentuk, media dan teknik .

Keupayaan memasyarakatkan karya seni kraf di kalangan hampir keseluruhan warga lelakinya yang memiliki pelbagai kemahiran seni tradisi tetapi memilih untuk mejadikan seni kraf sebagai kerjaya dilihat sebagai sesuatu yang unik dan perlu dikaji. Croce & Collingwood (1972) berpendapat bahawa ”.............sesuatu produk seni itu merupakan suatu imej mental, objek yang ’idea’ yang dinyatakan dalam bentuk fizikal melalui bahan yang terhasil daripada karya sebenar dalam fikiran pemerhati.......”

Menurut Susanne Langer lagi dalam buku beliau,”Imitation & Transformation In The Arts menyatakan; ”..................seni ialah kemahiran pertukangan untuk tujuan tertentu- penciptaan bentuk penyataan. Seni menggambarkan perasaan dan teknik ialah kesan pengalaman deria yang mencapai mercunya. Imbangan di antara seni dan teknik menghasilkan pencapaian perkembangan peradaban manusia. Hasil ciptaannya mengingatkan kita bahawa penciptanya ialah manusia.....”. Justeru masyarakat Desa Kasongan dilihat begitu unik kerana memiliki potensi dalam pelbagai cabang kesenian.

Rata-rata kebanyakan komuniti di sini mempamerkan kemahiran membuat seramik di rumah-rumah mereka yang dijadikan sebagai tempat berkarya. Jelasnya di sini, hasil karya mereka memperlihatkan beberapa jenis seramik yang tertentu mengikut pengalaman, perasaan dan kepercayaan dalam kehidupan mereka.

Leo Tolstoy dalam bukunya ‘What is Art?’ (1896) menyatakan seni adalah hasil pengalaman dan perasaan yang tercerna melalui garis, warna, gerak, bunyi, kata-kata, bahasa dan rupa bentuk yang dikongsi bersama orang lain. Di Kasongan, seramik dikenali sebagai keramik manakala pengiat seramik dikenali sebagai perajin keramik. Keunikan dan kehebatan seni seramik Kasongan amat terkenal seantero Nusantara.

Kajian ini bertujuan untuk melihat bagaimana kegiatan dan perkembangan seni seramik di kampung Kasongan, Yogyakarta. Ia juga bagi mengetahui sejauh mana perkembangan seni kraf dan fungsinya di dalam masyarakat Kasongan itu sendiri. Seramik Kasongan merupakan salah satu hasil kesenian amat dikenali suatu masa dahulu dan kini mengalami perubahan mengikut peredaran zaman. Kajian ini juga akan menumpukan kepada usaha untuk mendapatkan data-data yang berkaitan dengan karya dalam kontek perkembangan Kraf Seramik Kasongan dalam kehidupan masyarakatnya.

Persoalan Penyelidikan

Kajian yang akan dijalankan ini, pada dasarnya adalah bertujuan untuk mencari jawapan kepada persoalan-persoalan berikut :-

1.3.1 Apakah bentuk dan jenis seramik yang dihasilkan?

1.3.2 Apakah fungsi seni kraf dalam kehidupan masyarakat Kasongan?

1.3.3 Bilakah seni seramik bermula di Kasongan dan mengapa ia berkembang?

Tujuan Kajian

Tujuan penyelidik melakukan kajian ini adalah seperti berikut:

1.4.1 Mendapatkan pengalaman melalui penyelidikan ilmiah ke lapangan.

1.4.2 Menambahkan pengetahuan mengenai seni kraf seramik di Kasongan, Yogyakarta.

1.4.3 Mengetahui keunikan ragam hias seramik nusantara.

1.4.4 Mengkaji pendekatan pengolahan seramik di Desa Wisata Gerabah Kasongan, Yogyakarta, Indonesia dalam kontek perkembangan kraf dalam kehidupan masyarakat.

1.4.5 Memeta dan mendeskripsikan kraf seramik berdasarkan latar belakang persekitaran alam fizikal dan sosio budaya tempat ekspresi kesenian itu wujud dan dihayati oleh masyarakat pendukungnya.

1.4.6 Mengenalpasti dan mendeskripsi corak seni tampak yang menjadi salah satu ciri atau keunikan yang wujud dalam sebuah kelompok masyarakat sesebuah negeri.

1.4.7 Mengenalpasti identiti bangsa, khususnya identiti visual menerusi refleksi yang tersurat dan tersirat pada ekspresi seni tampak dalam konteks sosio-budaya sesuatu masyarakat

1.4.8 Memahami keunikan yang wujud berasaskan pada perbezaan dan persamaan dalam ekspresi kraf seramik bagi memberi gambaran mengenai corak dan identiti masyarakat dan kebudayaan pendukungnya.

Kepentingan Kajian

1.5.1 Secara teorikalnya, penyelidikan yang bakal dilaksanakan ini memberi banyak faedah terutama kepada pelajar yang mengambil kertas ini (SSP 6503) untuk mengetahui dan memahami pendekatan yang digunakan oleh pengkarya-pengkarya seramik di daerah Kasongan dalam melahirkan seramik yang bermutu tinggi. Ini berdasarkan kepada maklumat dan dapatan yang diperolehi secara langsung dari penggiat atau masyarakat pendukungnya berkaitan identiti bangsa, khususnya identiti visual menerusi refleksi yang tersurat dan tersirat pada ekspresi seni tampak dalam konteks sosio-budaya sesuatu masyarakat.

1.5.2 Dari aspek impirikal pula secara tidak langsung, ia memberi pendedahan berserta maklumat-maklumat dan manfaat kepada para pelajar untuk meneruskan kajian secara mendalam lagi berkaitan dengan kegiatan pembuatan seramik ini mungkin kajian tentang falsafah dan nilai estetika yang terkandung di dalam sesuatu produk yang dihasilkan

Kerangka Konsep

Penyelidikan ini menggunakan pendekatan interdisiplin dengan paradigma kualitatif. la akan dijalankan dengan menggunakan beberapa kaedah. Kaedah-kaedah ini dipilih untuk memastikan data-data yang diperlukan dapat diperolehi secukupnya tanpa sebarang keciciran. Kaedah temubual, pemerhatian, perakaman audio video dan perakaman foto akan digunakan dalam hampir keseluruhan proses kajian.

Kaedah temubual akan disokong oleh kaedah perakaman audio video dan foto untuk mendapatkan data-data yang bersangkutan dengan bentuk, media, teknik dan proses penghasilan karya. Kaedah yang sama juga akan digunakan untuk mendapatkan data-data berkaitan nilai-nilai budaya setempat.

Data-data yang bersangkutan dengan lokasi kajian akan menggunakan kaedah rujukan perpustakaan. Kaedah rujukan perpustakaan ini hanya digunakan untuk mendapatkan gambaran awal lokasi kajian. Kaedah perakaman audio video dan foto juga akan digunakan untuk mendapatkan data berkaitan lokasi kajian yang terkini dengan disokong oleh kaedah temubual.

Data-data yang diperolehi nanti akan dikelaskan kepada beberapa kategori seperti kefahaman, cara perlaksanaan dan nilai budaya. Segala dapatan akan dilaporkan dalam bentuk diskriptif seperti carta pengurusan grafik, video, foto, penulisan, dan sebagainya.



Ditulis oleh: Siti Hayati bt Hj Mohd Yusoff

Semester 2 (2007/2009)

Program Master Fakulti Seni & Muzik

UPSI, Tanjung Malim.


Gambar-gambar Semasa di Yogjakarta







Gambar Seramik Kasongan Final


Gambar figura lelaki

Figura manusia gendang

Arca gajah

Arca katak

Arca kepala Buddha

Arca kepala kuda

Arca kepala singa

Arca kuda

Arca naga dan kuda

Arca pameran

Arca singa

Arca yang telah dibentuk

Arca yang telah dibakar

Arca yang telah siap

Dapur pembakaran

Dapur pembakaran

Dapur pembakaran tradisional

Hasil keramik

Kayu untuk pembakaran


Lokasi kajian

Membentuk pasu

Menguli tanah

Motif buah anggur

Motif daun

Motif flora

Motif geometri

Motif ikan pada pasu

Motif merak

Nama lokasi kajian

Packaging

Packaging

Papan putar (simen)

Pasu

Pasu yg baru dibentuk




FAKTOR SOSIAL BUDAYA MEMPENGARUHI PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL:
STRATEGI DAN PELAKSANAAN MENGATASI MASALAH



OLEH:


SITI HAYATI BT HAJI MOHD YUSOFF
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAPAH
JALAN BIDOR LAMA, TAPAH
PERAK DARUL RIDZUAN




APRIL 2009


KANDUNGAN


i Abstrak

1. Definisi Budaya dan Budaya Pemikiran Pelajar Orang Asli

2. Fokus kajian

3. Objektif kajian

3.1 Objektif Umum
3.2 Objektif Khusus

4. Kumpulan Sasaran

5. Perlaksanaan Kajian

5.1 Tinjauan Masalah
5.2 Analisis Tinjauan Masalah
5.3 Merancang Tindakan
5.4 Perlaksanaan Tindakan

6. Contoh Teknik-teknik Dalam Penghasilan Catan

7. Refleksi Kajian

8. Pembelajaran Secara Kontekstual

9. Pendekatan Yang Dipilih: Teori Lansing (1972)

10.Cadangan Kajian Seterusnya

Lampiran

Bibliografi

Contoh-contoh Instrumen




FAKTOR SOSIAL BUDAYA MEMPENGARUHI PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL:
STRATEGI DAN PELAKSANAAN MENGATASI MASALAH


ABSTRAK


Manusia dikatakan sebagai makhluk budaya dan hidup dalam aura budaya yang penuh dengan simbol-simbol dan menyimpul makna yang difahami serta dihayati bersama dalam kelompok masyarakatnya. Boleh dikatakan manusia hidup dalam jalinan makna-makna yang ditenunnya sendiri, manusia yang juga dalam kehidupannya mampu mencipta, menampung dan menggunakan simbol sebagai medium untuk berkomunikasi. Melalui pendidikan manusia memproses budaya.
Seni dan sosial mempunyai hubungan simbolik untuk digabungkan sebagai kurikulum intergrasi iaitu memerlukan kefahaman terhadap ilmu kemanusiaan dan pengalaman manusia. Justeru untuk memahami sesuatu masyarakat, kita perlu memahami bagaimana seni mempengaruhi sosial, politik, dan ekonomi sesuatu masyarakat. Penggiat seni menggunakan unsur seni untuk menyampaikan mesej dan memupuk sistem kumpulan masyarakat.
Pelajar diharap dapat mengamal pertimbangan seni visual, meningkatkan kepekaan serta mampu mengendalikan kehidupan dengan membawa bersama nilai positif seterusnya menerap budaya menghargai serta mengaplikasi ilmu yang diperolehi kerana seni dapat membentuk jiwa dan peribadi manusia.

Apabila membicarakan tentang budaya pelajar Orang Asli, kita tidak dapat lari daripada isu pembangunan dan budaya pemikiran komuniti Orang Asli yang masih dibelenggu struktur persekitaran dan sosial masyarakat Orang Asli.
Daripada sudut pandangan pentadbir, kemunduran pelajar Orang Asli berpunca daripada sikap komuniti Orang Asli itu sendiri. Justeru beberapa pendekatan telah dirancang dan dilaksanakan namun terus gagal menemui jalan penyelesaian.

DEFINISI BUDAYA DAN BUDAYA PEMIKIRAN PELAJAR ORANG ASLI:

Merujuk kepada Kamus Dewan, Budaya ialah;
a) Tamadun
b) Peradaban
c) Kemajuan fikiran, akal budi(cara berfikir, berkelakuan). Secara umumnya budaya pemikiran Orang Asli boleh dibahagikan kepada tiga komponen utama iaitu dari aspek kognitif, afektif dan behavioural.


i) Aspek Kognitif:
Merupakan idea dan pemikiran berkaitan dengan cara bagaimana mengatasi masalah. Kemelut budaya sensitif dan malu meminta bantuan guru untuk mengatasi masalah-masalah pembelajaran menyebabkan pelajar Orang Asli terus memendam perasaan tanpa berusaha mengatasi masalah yang dihadapi.

ii) Aspek Afektif:
Melibatkan perasaan (emosi) dalaman pada individu Orang Asli yang kita tidak ketahui. Seandainya guru tidak meratakan jurang kepimpinan ketika berada di sekolah yang mempunyai majoriti pelajar Orang Asli, di mana guru melakukan proses pengajaran dan pembelajaran sekata antara pelajar Orang Asli dan bukan Orang Asli, golongan pelajar Orang Asli ini akan ketinggalan jika mereka tidak memahami sesuatu kerana budaya yang diwarisi mempengaruhi mereka untuk terus berdiam diri dan memendam rasa tanpa reaksi bahkan jika mereka berasa telah tersinggung dengan kata-kata guru khususnya di sekolah, mereka akan menyampaikan perilaku guru tersebut kepada ibubapa. Ibubapa pelajar Orang Asli mudah percaya dengan aduan anak mereka dan ini menyumbang kepada faktor ponteng sekolah seterusnya akan mematikan minat untuk belajar.

iii) Aspek Behavioural
Ini berkaitan dengan tingkahlaku/reaksi yang tidak nampak, sikap atau budaya Behavioural yang negatif ini tidak akan ditunjukkan secara realiti. Antara ciri-ciri tingkahlaku mereka adalah seperti berikut;


a) Pemalu dan berasa rendah diri. Ini menyebabkan kurang keyakinan diri di kalangan pelajar Orang Asli ini.
b) Mencintai kesenian, oleh kerana itu sekiranya ada persembahan untuk sesuatu upacara sama ada Hari Ucapan, Hari Sukan/Kokurikulum dan sebagai mereka paling suka mengambil bahagaian terutama dalam Tarian Sewang dan nyanyian. Pelajar asli kebanyakannya boleh bermain alat muzik seperti gitar dan dram.
c) Pelajar Asli lebih suka bersantai dan tidak suka dikongkong. Masa lapang mereka dipenuhi dengan aktiviti memanjat pokok. Mereka paling gemar jika dapat menikmati hari hujan. Disebabkan keadaan seumpama itu, mereka tidak menitik- beratkan pendidikan, kesihaan dan kebersihandiri.
d) Namun begitu masyarakat Orang Asli amat mementingkan warisan kraftangan, sambil bersantai mereka akan melakukan sesuatu aktiviti yang ada kaitan dengan produk seni, untuk hiasan juga kegunaan seharian.
e) Sikap masyarakat Orang Asli yang tebal dengan kepercayaan ’animisme’, percaya kepada kuasa ghaib dan berpegang teguh kepada adat. (Hukum Sayeit).

Justeru faktor-faktor dalaman (budaya pemikiran) inilah seharusnya diselami oleh guru dan pihak pentadbir untuk menjadikan sifat kognitif, afektif dan behavioural pelajar Orang Asli menjadi positif dan mampu bersaing dengan pelajar daripada komuniti lain.



2. FOKUS KAJIAN
Kumpulan pelajar dari Tingkatan Menengah Atas iaitu Tingkatan 5 dan 6 Atas yang masih keliru dengan hala tuju mereka sedangkan bidang seni ini mempunyai peluang yang besar dalam mencipta kerjaya yang cemerlang.. Tumpuan akan diberikan kepada faktor kelas sosial yang mempengaruhi budaya dan gaya pembelajaran mereka dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, di mana ia menjadi punca kepada hilang fokus semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini berdasar faktor kelas sosial dan pengaruh budaya persekitaran pelajar Orang Asli di Sekolah Menengah Kebangsaan Tapah.

3. OBJEKTIF KAJIAN

3.1 Objektif Umum:
Seni dianggap sebagai sumber terpenting dalam kehidupan manusia, untuk berkomunikasi, berinteraksi dan berhubung sesama manusia. Manusia memerlukan dan menginginkan perhatian, mempunyai emosi dan perasaan. Mereka meluah perasaan dan berkongsi emosi dengan orang lain melalui penyataan perasaan di bawah sedar dan seni dalam konteks yang lebih luas ialah hasil penyataan perasaan manusia sebenarnya.


3.2 Objektif Khusus:

i. Melahirkan masyarakat yang memliki jati diri yang kuat berusaha mengekalkan seni, budaya dan warisannya selaras dengan objektif mata pelajaran ini.
ii) Menanam minat mempelajari mata pelajaran ini bersama rakan lain dengan
menolak rasa rendah diri dan malu dengan persekitaran di luar ruang lingkup masyarakat Orang Asli.
iii) Membantu pelajar sebagai individu yang ada kepentingan menjadi warga yang dapat memberikan sumbangan ke arah mengekalkan seni, budaya dan warisannya sesuai dengan minat pelajar Orang Asli sendiri.

4. KUMPULAN SASARAN

Sasaran : Keutamaan kepada semua pelajar menengah atas yang mengambil mata
pelajaran Pendidikan Seni Visual ini (Tingkatan 5 dan 6 Atas)
Pencapaian : Memuaskan di peringkat Ting 6 Atas dan sederhana serta lemah di
peringat Tingkatan 5 tetapi boleh berjaya jika diberi bimbingan
berterusan.


5. PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Tinjauan Masalah:
Berdasar kajian, didapati terdapat beberapa faktor sosial budaya yang mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran sehingga menyebabkan pembelajaran Seni Visual ini terbantut dan gagal mencatat prestasi cemerlang termasuk kertas Teori yang memerlukan kefahaman dan hafalan setiap tajuk. Tetapi dalam kajian ini, keutamaan adalah kepada kertas penghasilan karya dan portfolio di mana kertas ini mengambil tempoh beberapa bulan untuk menyiapkannya.


Berdasarkan hasil dapatan tinjauan masalah, adalah difikirkan perlu dipilih satu kaedah atau pendekatan serta gaya pembelajaran yang sesuai untuk menimbulkan minat yang tinggi di samping membantu pelajar meningkatkan prestasi pencapaian peperiksaan.
5.2.1 Daripada hasil soal selidik,pemerhatian, pengamatan serta temubual yang dilakukan data yang dapat dikumpulkan adalah seperti berikut


Perkara
Bil %
Pelajar

Mereka berminat dalam mata pelajaran Seni Visual kerana guru yang mengajar.
100%

Lebih menyukai aktiviti/gerakerja berkumpulan daripada individu.
90%

Cepat merasa bosan jika sesuatu gerakerja/aktiviti mengambil masa yang terlalu lama.
80%

Berasa lapar dan dahaga menjadi faktor kurang berminat untuk belajar. Mereka tiba ke sekolah pada awal pagi, bila tengahari mula berasa tidak selesa.
70%

Aktiviti/gerakerja perlu segera selesai tanpa perlu tangguh dan disambung semula pada hari berikutnya, justeru kerja dilakukan tidak kemas. (cincai)
70%

Tidak suka paksaan guru yang kerap menyuruh menyiapkan tugasan/gerakerja yang diberi.
80%

Lebih berminat jika guru berbual-bual dengan mereka, terutama bercerita, mereka tahan beberapa jam jika dibandingkan belajar walaupun satu waktu.
90%

Tidak suka mewarna atau melukis kerana menganggap tidak pandai sebaliknya suka kepada aktiviti kraf.
80%

Suka aktiviti/gerakerja santai tanpa mematuhi disiplin ilmu mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.
70%

5.3 Merancang dan Melaksana Tindakan:

a) Tempoh masa yang diambil untuk kajian ini ialah selama lapan minggu.
b) Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan iaitu Tingkatan 6Atas dan Tingkatan 5
c) Bahan yang digunakan ialah :-
∙ berus pelbagai saiz ∙ warna air,warna minyak atau warna akrilik
∙ bekas warna ∙ pensel
∙ bekas air ∙ kertas lukisan
d) Instrumen yang digunakan untuk membuat pemerhatian/pengamatan(penilaian
berterusan) ialah seperti berikut:
∙ beberapa borang seperti senarai semak untuk catatan guru, borang pemerhatian
dan pengamatan serta transkrip temubual.

Langkah 1:
Menyediakan semua bahan yang diperlukan. Semua pelajar diminta membawa peralatan seni sendiri, jika tidak berkemampuan, peralatan seni akan disediakan oleh guru seni. Bahan dan alatan akan diambil dari studio seni.

Langkah 2:
Pelajar diberikan tema yang ingin dibuat penilaian. Berdasar tema, pelajar akan menjana motif-motif melalui lakaran-lakaran objek yang dipilih untuk perkembangan idea seterusnya menghasilkan satu catan yang merangkumi mesej tertentu, sarat dengan disiplin ilmu seni.
Langkah 3:
Menggunakan media campuran untuk pelajar Tingkatan 6 Atas dan warna air untuk pelajar Tingkatan 5 bertujuan menghasilkan produk berkualiti dengan membuat pertimbangan estetik, aplikasi asas seni reka dan apresiasi seni yang tingi.

Contoh-contoh teknik yang boleh digunakan dalam penghasilan catan; keutamaan kepada pelajar Tingkatan 5 (menggunakan warna air)

Teknik 1 : Basah atas kering
- Teknik ini melibatkan sapuan warna cair ke atas permukaan kertas yang kering.
- Sesuai menghasilkan kesan warna legap.
- Mengaplikasikan warna sacara berlapis-lapis, iaitu daripada ton nipis dan cerah kepada yang paling tebal dan gelap.
- Sapuan warna mudah dikawal.

Teknik 2 : Basah atas basah
- Teknik ini melibatkan sapuan warna cair ke atas permukaan kertas lukisan yang basah/lembap.
- Sesuai menghasilkan kesan warna lutsinar.
- Teknik ini memerlukan berus basah dicelupkan ke dalam warna yang cair sebelum disapu pada kertas lukisan
- Ia merupakan teknik yang paling sukar dan mencabar, terutama semasa mengawal sapuan warna.
Teknik 3 : Kering atas basah
- Teknik ini melibatkan sapuan warna terus daripada tiub ke atas permukaan kertas lukisan yang basah/lembab.
- Sesuai digunakan untuk menghasilkan kesan legap yang kering.
- Sesuai digunakan untuk menghasilkan kesan jalinan, dengan menyapu lapisan warna yang pekat ke atas lapisan warna lain yang telah kering.

Teknik 4 : Kering atas kering
- Teknik ini melibatkan sapuan warna terus daripada tiub ke atas permukaan kertas lukisan yang kering.
- Sesuai digunakan untuk menghasilkan kesan jalinan dan kesan warna legap.
- Teknik ini memerlukan warna kedua disapu terus ke atas warna pertama, sebelum warna tersebut kering.
-
6. REFLEKSI KAJIAN
Berdasar kajian yang telah dijalankan, dapatan yang diperolehi daripada responden berdasar borang soal selidik, pemerhatian, pengamatan dan temubual dapat dijadikan panduan untuk mengenalpasti punca masalah pembelajaran pelajar Orang Asli ini khusus dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.. Antara beberapa faktor yang mempengaruhi pembelajaran pelajar Orang Asli ini ialah:

a) Mereka berminat dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual kerana guru yang mengajar.
b) Lebih menyukai aktiviti/gerakerja berkumpulan daripada aktiviti/gerakerja individu.
c) Cepat merasa bosan jika aktiviti/gerakerja terlalu lama.
d) Tiada semangat belajar kerana tempoh masa belajar terlalu panjang.
e) Berasa lapar dan dahaga menjadi faktor penyebab kurang berminat untuk belajar.
f) Aktiviti/gerakerja perlu segera selesai tanpa perlu tangguh dan disambung pada hari berikutnya.
g) Tidak suka paksaan guru yang kerap menyuruh menyiapkan aktiviti/gerakerja yang diberi.
h) Lebih berminat jika guru berbual-bual dengan mereka, terutama bercerita.
i) Tidak suka jika guru memaksa mereka melakukan aktiviti/gerakerja seni sebaliknya suka kepada aktiviti ringan/santai.
j) Tidak suka mewarna dan melukis kerana menganggap tidak pandai sebaliknya suka kepada aktiviti kraf.
Jelasnya di sini berdasar dapatan kajian, penulis bersetuju cara dan gaya kehidupan komuniti masyarakat Orang Asli yang diwarisi turun temurun dari nenek moyang mereka mempengaruhi budaya pemikiran generasi seterusnya. Dari ibubapa mereka, anak-anak atau pelajar Orang Asli ini terpengaruh dengan cara pemikiran yang tidak terbuka sebaliknya menjadi ikutan sehingga mempengaruhi proses pembelajaran mereka. Keadaan yang sebati ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk diubah kerana telah selesa dengan zon kehidupan mereka selama ini.
Untuk mengatasi masalah gangguan proses pembelajaran ini, satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran cuba diaplikasikan di dalam kelas sewaktu mata pelajaran Pendidikan Seni Visual ini diajar oleh guru. Pendekatan yang dipilih ialah Pembelajaran Secara Kontekstual.
Sebagaimana yang kita ketahui, tiga jenis pengetahuan apabila mempelajari seni ialah:
a) pengetahuan tentang berbagai bentuk perasaan dan idea yang dilahirkan oleh manusia(individu) melalui seni.
b) Pengetahuan organizasi formal dan hubungannya dalam menghasilkan rasa selesa, senang, menawan dan menarik.
c) Pengetahuan bagaimana manusia menggunakan hasil seni dalam persekitaran fizikalnya.

Berdasar kepada tiga elemen ini, pembelajaran secara kontekstual dianggap lebih bersesuaian dengan masalah gaya pembelajaran pelajar Orang Asli yang ada hubungkaitnya dengan budaya pemikiran mereka.

PEMBELAJARAN SECARA KONTEKSTUAL:
a) Pelajar menggabungkan isi kandungan mata pelajaran Pendidikan Seni Visual yang diajar guru dengan pengalaman harian mereka dalam kehidupan masyarakat Orang Asli serta alam pekerjaan mereka.
- Pengalaman mereka dalam kelompok masyarakat Orang Asli dengan aktiviti harian yang suka berkebun, masuk ke dalam hutan mendorong mereka menghasilkan produk yang ada kaitan secara langsung dengan kehidupan seharian mereka.
- Mereka lebih cenderung dalam bidang kraf serta kraf dimensi baru terutama anyaman mengkuang untuk mengisi beras, anyaman menggunakan rotan sebagai bakul untuk mengisi buaha-buahan hutan. Alam pekerjaan seperti ini mendorong pelajar Orang Asli gemar kepada seni kraf.
- Apabila mengajar tajuk kraf guru perlu menunjuk contoh produk sebenar dalam bentuk dimensi baru yang telah diubahsuai mengikut peredaran waktu. Penekanan tentang nilai, fungsi, estetik dan makna perlu di samping menerangkan proses penghasilan karya.
Menurut pandangan pakar pedagogi tentang pembelajaran secara kontekstual ini iaitu Dan Hull menyatakan,”.......students involvement in their schoolwork increases significently when they are taught why they are learning the conceps and how those concept can be used outside the classroom. And most student learn much more efficentlywhen they are allowed to work cooperatetively with other students in group or teams....”.
b) Pembelajaran berlaku apabila pelajar dapat memproses maklumat/pengetahuan baru yang diterima dengan cara yang bermakna dalam rangka minda mereka.
- Maklumat/pengetahuan baru yang diterima daripada guru berkaitan dengan kraf diharap dapat merangsang tiga domain utama iaitu domain kognitif(meningkat pengamatan), afektif(pengetahuan budaya) dan psikomotor(kemahiran perlakuan).
- Pelajar Orang Asli ini didedahkan tentang latarbelakang kraf di mana jika dahulu berfungsi untuk kehidupan harian tetapi kini diteroka untuk komersial di samping memperkembangkan bakat, juga mampu membentuk perasaan dan idea yang terpendam. Perasaan itu yang perlu diluahkan menjadi idea yang menarik. Peranan guru penting dalam pemprosesan menjana idea dan maklumat. Percambahan idea perlu dari pelajar Orang Asli ini untuk membuka minda mereka dan menganggap mata pelajaran seni ini penting dalam hubungannya dengan persekitaran fizikalnya. Bahkan penghasilan produk kraf ini perlu diberi penekanan terhadap nilai estetik dan falsafah di sebaliknya.

Menurut John Dewey,(1859-1952) ”.... A curiculum and teaching methodology tied to the child’s experience and interests......”.

c) Pelajar Orang Asli menjadi lebih tertarik kepada pembelajaran guru yang menyampaikan maklumat dalam konteks yang pelbagai dan bermakna kepada pelajar.
- Dalam pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran mata pelajaran Pendidikan Seni Visual , guru perlu menggunakan aspek psikologi, fizikal, sosial dan budaya dalam merangsang minat pelajar yang sememangnya mempunyai budaya atau tradisi kehidupan yang lebih suka berada di dalam hutan berbanding pergi ke sekolah.
- Keadaan ini memerlukan guru merangsang pembentukan domain afektif. Guru perlu meyakinkan pelajar tentang kebolehan menghasil dan menilai seni berdasar ekspresi dan emosi mereka untuk menyatakan apa yang mereka rasa.
Menurut Howard Gardner,(1983)”.......learning as a complex process that cannot be addressed adequately through drill-oriented, stimulus/respon methodologies.......”

d) Guru perlu memberi penekanan kepada kepelbagaian persekitaran pembelajaran untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang berkesan.
- Pelajar Orang Asli cepat merasa bosan dan jemu semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dan sebagai satu langkah mengatasi suasana pembelajaran di dalam kelas, guru perlu membawa pelajar ke luar kelas/studio untuk memberi satu pengalaman baru dan seterusnya merangsang minda mereka dalam penerokaan idea dan maklumat.
Menurut pandangan pakar pedagogi tentang pembelajaran secara kontekstual iaitu D.A Kolb,(2001:Petikan diambil dari rujukan Perpustakaan Negara Malaysia, PPK)”...... suasana pembelajaran yang melibatkan pelbagai pengalaman yang mungkin dalam konteks sosial, budaya, fizikal dan psikologi....”

Gaya pembelajaran secara kontekstual ini dipilih kerana ia paling hampir dengan budaya pemikiran pelajar Orang Asli yang mempunyai tiga komponen utama iaitu kognitif, afektif dan behavioural. Diharapkan melalui pendekatan ini, masalah pembelajaran di kalangan pelajar Orang Asli dapat diatasi, sekurang-kurangnya membuka minda mereka untuk meningkatkan diri dan membangunkan minda, tidak terus terkongkong dalam budaya pemikiran yang cetek atau sempit kerana terdapat ramai juga Orang Asli yang telah berjaya dalam bidang masing-masing seperti Prof Dr Juli Edo, pensyarah bidang Antropologi dari Universiti Malaya.
PENDEKATAN YANG DIPILIH: TEORI LANSING (1977)
Pendidikan Seni di sekolah seperti mana menurut sebahagian besar pengkaji Barat seperti Eisner(1972), Mario(1948), Victor Lowenfeld(1970), Lansing(1971) dan Efland(1977) berpendapat bahawa Pendidikan Seni adalah untuk mengembangkan potensi individu serta melahirkan bakat pelajar agar berupaya untuk memahami nilai seni untuk dirinya, masyarakat, warisan seni budaya serta nilai-nilai estetika secara global iaitu mengaitkan seni dengan kehidupan individu agar dapat membuat pertimbangan dan penilaian yang terbaik.(untuk dirinya, masyarakat dan budaya.)
Lansing(1977) menyatakan matlamat dan objektif Pendidikan Seni sebagai ”.......to reach educational objective through art, however a person must make and appreciate art. Thus the major goal of art education is the production of artists and connoisseurs”.... (Lansing:268)
Lansing yakin bahawa penilaian seseorang terhadap hasil seni tidak dapat dipenuhi sekiranya tidak berkemampuan untuk membuat penilaian atau kritikan terhadap seni kerana untuk mencapai objektif pendidikan menerusi Pendidikan Seni, seseorang itu perlu tahu (berkeupayaan untuk menghasilkan) dan menghargai seni. Beliau yakin bahawa setiap individu ada potensi (bakat) yang boleh dikembangkan melalui Pendidikan Seni. Justeru pekembangan bakat ini memberi nilai seni untuk dirinya dan masyarakat.
Berdasar pendapat Lansing tersebut, guru Pendidikan Seni harus sedar bahawa pelajar Orang Asli ini lebih berminat di dalam bidang kraf, maka berilah mereka suatu kemahiran yang baru seperti kraf dimensi baru untuk merangsang minda dalam menjana idea-idea baru digabung bersama pengalaman sedia ada mereka yang ada hubungkaitnya dengan budaya persekitaran mereka. Jika tradisi nenek moyang mereka cenderung menganyam menggunakan daun menkuang dan rotan sebagai keperluan kehidupan seharian, maka guru boleh mengajar sesuatu yang baru seperti memperkenalkan motif sebagai ragamhias(hiasan) dalam kraf seperti batik, ukiran kayu atau tembikar. Di samping menjana idea baru, guru turut menyelitkan unsur estetika dan nilai falsafah di sebalik pemilihan motif-motif tersebut. Secara tidak langsung budaya pemikiran pelajar Orang Asli dapat dibangunkan kerana penghasilan kraf tersebut melibatkan perasaan dalaman(emosi) dan pelajar Orang Asli boleh meluahkan perasaan mereka supaya tidak lagi mudah tersinggung. Ini kerana luahan emosi boleh meringankan beban perasaan yang disimpan(budaya pemikiran afektif). Apatah lagi kehidupan masyarakat Orang Asli amat sinonim dengan kehidupan hijaunya alam. Menurut Lansing lagi, beliau melihat pembentukan kurikulum kepada tiga domain utama:

a) Domain Kognitif (untuk meningkat pengamatan).
- Dalam domain kognitif ini menggariskan ilmu tentang kehidupan (latarbelakang dan pengalaman), gubahan (disiplin seni, menyusun unsur, bahasa seni tampak), prosedur (proses kerja secara artistik), sejarah seni (penghayatan seni, menikmati ilmu) dan nilai seni (estetika-pengolahan dan pengalaman) menjadi perkara utama.
b) Domain Afektif (pengetahuan budaya).
- Ia menggariskan pelajar perlu berminat dalam menimba pengetahun, sedia bekerja keras (kreatif, sedia berubah, merubah), berfikiran terbuka (terhadap adanya perbezaan gaya, bentuk dan lain-lain) serta yakin kepada kebolehan menghasilkan dan menilai seni (potensi individu membuat penyataan)
c) Domain Psikomotor (kemahiran perlakuan)
- Pelajar menggunakan koordinasi mata, tangan dan mental.
Melalui kesemua domain ini pelajar bukan sahaja mempunyai tahap intelektual yang tinggi malahan mempunyai ketinggian nilai, minat, sikap dan penghargaan nilai, set emosi yang diingini dan pelajar juga mampu membuat penyataan etika dan estetika yang baik terhadap penghasilan seni melalui aktiviti serta menunjukkan kemahiran memanipulasi bahan dan peralatan seni secara efisyen.
Dapat disimpulkan bahawa menurut Lansing, bakat semulajadi kanak-kanak boleh dikembangkan dengan menekankan kepada struktur ilmu yang dilihat melalui tiga domain utama iaitu kognitif, afektif dan psikomotor di mana kandungan, nilai/sikap, kemahiran Pendidikan Seni perlu dilaksanakan secara berterusan dengan garis panduan di mana matlamat ini akan membentuk objektif Pendidikan Seni, ” The goal is the development of individuals with enough knowledge, skill and taste to interpret or communicate the meaning of human experience through visual models: this means that those individuals will have enough taste to the meaning of life that are most appropriate”.. (Lansing:271)
Berbalik kepada isu budaya pemikiran pelajar Orang Asli ini yang mendorong kepada ketidaklancaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Pendidikan Seni Visual di Sekolah Menengah kebangsaan Tapah ini, saya mengambil pendekatan Lansing (1971) supaya dapat disesuaikan dengan kumpulan pelajar Orang Asli yang boleh dikategorikan sebagai sangat lemah, jika ada yang sederhanapun hanya dalam kumpulan minoriti sahaja. Pembentukan objektif Lansing jelas menunjukkan bagaimana kandungan yang sama digunakan dalam peringkat yang berbeza mengikut aras perkembangan dan pertumbuhan fizikal, kognitif, afektif dan psikomotornya.
Guru Seni di Sekolah Menengah kebangsaan Tapah perlu mengambilkira latar belakang dan pengalaman pelajar tentang ilmu kehidupan yang telah diwarisi dari nenek moyang mereka. Contoh dalam proses pengajaran dan pembelajaran membuat kraf yang berkaitan dengan ayaman, pelajar Orang Asli ini perlu dikikis dahulu perasaan malu/sensitif mereka. Justeru perlu dilaksanakan pengajaran dan pembelajaran mengikut perancangan teliti untuk menarik minat mereka kerana umumnya pelajar Orang Asli ini cepat merasa bosan jika pengajaran dan pembelajaran guru kurang menarik.
Menurut kajian soal selidik terdapat pelajar yang tidak berminat untuk menumpukan sesuatu gerakerja/aktiviti seni yang mengambil masa terlalu lama untuk disiapkan, ini mendorong rasa bosan kepada mereka kerana perlu menunggu untuk menyiapkan tugasan. Faktor ini disebabkan budaya pemikiran turun temurun yang diwarisi dari nenek moyang mereka yang mendapat sumber pendapatan hasil dari bertani dan berburu dengan cepat tanpa perlu menunggu dalam tempoh yang lama. Ini menyebabkan sikap sedemikian tidak dapat dikikis dari diri mereka kerana ibubapa mereka juga bersikap begitu.
Guru perlu menyusun prosedur aktiviti secara terancang dengan memasukkan sejarah seni, gubahan karya, dan nilai seni itu sendiri. Pelajar Orang Asli ini suka dan leka berbual kosong, di kesempatan ini guru perlu mengambil peluang untuk bercerita sambil memasukkan elemen-elemen seni tadi. Secara tidak langsung ianya dapat meningkat pengamatan pelajar Orang Asli ini(domain kognitif). Sebagai contoh berkaitan kraf, guru boleh bercerita tentang sejarah kraf, nilai kraf, gubahan kraf, tokoh kraf, falsafah kraf dan sebagainya.
Dari aspek domain afektif, guru perlu wujudkan budaya sedia bekerja keras, disiplin yang tinggi, yakin boleh menghasilkan sesuatu dan rajin berusaha kerana semua faktor dinyatakan menjadi pendorong kepada kejayaan seseorang pelajar. Tembok yang sedia ada di kalangan pelajar Orang Asli yang tidak pandai berdikari menyebabkan mereka tidak suka kepada aktiviti individu. Mereka akan berasa tertekan dan tidak mahu menyiapkan tugasan. Ini disebabkan ”sharing society” yang diwarisi sejak dahulu mempengaruhi budaya pemikiran mereka. Guru boleh melakukan pengajaran dan pembelajaran secara berkumpulan tetapi dalam bilangan yang kecil kerana untuk mengubah sesuatu yang yang sebati dalam kehidupan bukanlah sesuatu yang mudah. Mereka perlu diberi pendedahan untuk berfikir secara terbuka.
Menurut Geoffrey Caine dan Renata Numella Caine(2001:Petikan diambil dari rujukan perpustakaan Negara Malysia PPK) ada menyatakan, ”........the mind seeks meaning through searching for relationships that make sense and fit with past experience....”
Pelajar Orang Asli ini juga akan memberontak sekiranya dipaksa melakukan sesuatu aktiviti/gerakerja yang menyekat kebebasan mereka seperti mematuhi prosedur membuat anyaman atau mengukir secara berperingkat. Peraturan ini membuat mereka berasa terikat sedangkan mereka lebih suka melakukan aktiviti secara bersantai. Perlakuan pelajar ini perlu diambil kira oleh guru kerana dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, domain psikomotor iaitu koordinasi mata, tangan dan mental mempengaruhi hasil kerja mereka.
7. CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Usaha membangunkan minda komuniti pelajar Orang Asli sebagai satu langkah untuk mencelikkan budaya pembelajaran bukanlah satu tanggungjawab yang mudah. Golongan pendidik merupakan agen perubahan budaya pembelajaran Orang Asli. Memberi penekanan secara paksaan untuk pembentukan budaya pembelajaran yang positif adalah satu usaha yang sukar dan kejayaan payah dicapai dalam masa yang singkat. Diharap pendekatan Lansing (1971) dapat membantu pelajar Orang Asli meminati mata pelajaran Pendidikan Seni Visual di sekolah, seterusnya mengamalkan nilai-nilai seni dalam kehidupan mereka seperti pendapat Lansing:293,”...... by recognizing and naming the formal elements in art and in the rest of the visual enviroment......”. (pelajar pada tahap ini berupaya untuk bertindak sebagai pecinta seni dan kehidupan).
RUJUKAN

Lansing, Kenneth M, (1971), Art, Artists and Art Education, New York. Hill Books Company.

Feldman, Edmund, (1990) Discipline-Based Art Education, NAEA, USA.

Arthur Efland, (1977) Planning Art Education in Middle/Secondary Schools of Ohio,Ohio.

Mohd Johari (2004). Pendidikan Seni Visual dan Muzik, Tanjung Malim. Fakulti Sains Sosial dan Kesenian, UPSI.

Zailan Yaacob dan Azimah A.Samah (2004), Kraf Tradisional dan Kraf Dimensi Baru.

Efland, Arthur (1977), Planning Art Education in the Middle/Secondary Schools of Ohio, OHIO.USA, State of Department of Education.

Chapman, Laura H. (1992) Approaches To Art In Education, Harcourt Brace Jovanovich Inc, New York.

Donal Jack Davis, (1971) Human Behaviour: Its Implication For Curiculum Development In Art Studies In Art Education NAEA Vol.12 No.3 Spring 1971.

Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia 2001
Mazlan Mohamad (1996), pendidikan Seni 1- Prinsip Pendidikan Seni, Selangor. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.

Mok Soon Sang (1988), Pendidikan Di Malaysia, Kuala Lumpur. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.

John Dewey (1859-1952) : Teori Pendidikan Dewey

Howard Gadner (1983) “ Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligence”.









Sunday, August 16, 2009

KREATIVITI

Apakah yang dimaksudkan dengan kreativiti? Dapatkah orang mengembangkan kreativiti? Banyak kajian telah dilakukan mengenai konsep ini dan banyak juga jawapan yang diperolehi, bergantung kepada latar belakang profesonal penelitinya. Setiap jawapan yang diberi berbeza berdasar aspek-aspek tertentu.

Norwegia Gunvor Rand merangkumkan konsep kreativiti iti sebagai;

”Kreativiti adalah proses di mana seorang individu, sebagai hasil dari kemampuan dan kesempatan peribadinya serta dalam interaksinya dengan lingkungannya akan mencari produk baru atau original yang memadai untuk situasi yang bersangkutan....Produk ini dapat bersifat konkrit ataupun abstrak(Rand 1981:6)

Penting untuk disedari bahawa kreativiti adalah sebuah proses. Ada dua jenis utama kreativiti iaitu kreativiti intuitif dan kreativiti analitik. Kreativiti intuitif adalah jenis kreativiti yang terjadi secara spontan melalui penambahbaikan. Kreativiti analitik pula adalah apa yang kita gunakan, yang apabila kita merancang untuk tujuan yang telah ditetapkan. Proses kreatif biasanya akan menggabungkan kreativiti intuitif dan analitik.

Kreativiti berasal daripada perkataan Latin iaitu ”creare” yang membawa maksud ”membuat”, manakala daripada perkataan Greek pula ”creare” bermaksud ”memenuhi”. Kamus Dewan(2002) mentakrifkan kreativiti sebagai satu kemampuan atau kebolehan mencipta daya kreatif dan kekreatifan.

Kreatif pula sebagai mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli. Kesimpulannya kreativiti adalah kebolehan dan kemampuan seseorang menghasilkan sesuatu yang kreatif, baru dan asli. Terdapat juga yang mentakrifkan kreatif dan kreativiti sebagai penghasilan sesuatu yang tiada sebelumnya.

Ellis Paul Torrance atau lebih dikenali sebagai Paul Torrance merupakan penyelidik dan ahli akademik yang tersohor dalam bidang kreativiti. Karya-karya penyelidikannya dalam mendalami bdang ini telah berjaya mengembangkan bidang kreativiti dan beliau telah diiktiraf dengan gelaran Bapa Kreativiti.

Terdapat beberapa pendapat daripada tokoh Seni Visual tentang kreativiti. Antaranya adalah;

a) Lowenfeld(1975) percaya bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif. Penyataan ini disokong dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh dengan perasaan ingin tahu.

b) June King McFee pula mentakrifkan kreativiti sebagai keupayaan seseorang mencipta sesuatu yang baru dan pada masa yang sama mampu mengolah idea.

c) Carl Rogers pula menggariskan 5 faktor di mana ianya mendorong kepada pembetulan kreativiti sama ada dalam bidang seni atau sains.

i) keterbukaan dan fleksibel kepada pengalaman

ii) menikmati kehidupan yang dialami

iii) menghargai diri sendiri

iv) mengamalkan kebebasan

v) menjadi individu yang peka dan sensitif dengan persekitaran

CIRI-CIRI KREATIVITI

a) Bersifat fleksibel – seseorang yang kreatif berupaya untuk menyesuaikan dirinya dalam pelbagai keadaan dan situasi selain mempunyai keyakinan optimis.

b) Sensitif dan peka – individu yang mempunyai daya sensitiviti yang tinggi terhadap keadaan sekeliling termasuk gaya hidup, keperluan, perselkitaran dan turut sensitif menggunakan deria.

c) Idea yanga sli dan tulin – seseorang yang kreatif sering mengemukakan idea yang asli dan bukan diambil daripada lain-lain sumber. Idea mereka unik dan menarik tanpa unsur ciplak. Hasil kerja mereka berdasar cetusan rasa dan sering berbeza daripada biasa.

d) Bersifat terbuka – mempunyai sifat keterbukaan di dalam menertima pandangan dan pendapat orang lain mengenai hasil kerja mereka malahan bersifat bebas dan demokratik.

e) Logik – peka dan sering berfikir secara logik dan rasional dan tahu membezakan baik atau buruk sesuatu perkara itu bahkan sangat menghargai dan menghormati masa.

f) Berfikiran bebas – golongan kreatif ini mempunyai daya pemikiran yang tidak terkongkong pada satu perkara sahaja sebaliknya bijak merancang projek agar berjalan lancar. Orang kreatif lazimnya sangat berhati-hati dan bijak membuat keputusan.

TAHAP PERKEMBANGAN KREATIVITI

a) Perkembangan Kreativiti Fisher

i) Peringkat Rangsangan – merangsang minda pelajar dengan pelbagai soalan kritikal seperti apa, mengapa, siapa, bagaimana dan lain-lain.

ii) Peringkat Penerokaan – peringkat rangsangan telah berjaya merangsang pelajar untuk berusaha menjawab persoalan yang dikemukakan oleh guru berdasar permasalahan yang timbul.

iii) Peringkat Perancangan – menggalakkan pemikiran kreatif untuk merancang dan memetakan semua aktiviti dan merekodkan segala kemungkinan. Aktiviti pada peringkat ini akan dilakukan melalui 3 cara iaitu;

· perancangan secara verbal melalui perbincangan, pemerhatian, interaksi dan sebagai.

· Perancangan secara visual melalui visual, graf, imej lukisan dan sebagai.

iv) Peringkat Aktiviti – bermula dengan set idea. Untuk melahirkan pemikiran kreatif perlu merancang segala aktiviti. Pada peringkat ini segala perancangan dibantu melalui persoalan-persoalan seperti ,”bagaimana harus kita mengambil tindakan ke atas cadangan tersebut?”.

v) Kajian semula – peringkat ini menilai keberkesanan tindakan yang telah diambil bagi proses penambahbaikan selain melihat pencapaian objektif kerja. Pelajar digesa memberikan pendapat dan komen terhadap apa yang telah dilalui sebagai satu bentuk refleksi diri.

b) Laura H.Chapman meletakkan 3 kaedah iaitu;

i) Kaedah penjanaan idea(inception of idea) – dalam penjanaan sesuatu idea, pengkarya perlu menetapkan objektif, haluan dan tujuan penghasilan karya.

ii) Pengolahan dan pemurnian(elaboration and refinement) – proses pengolahan dan pemurnian idea dilakukan bagi mendapatkan kajian visual yang lebih sistematik dan tersusun. Proses ini untuk memastikan imej atau visual yang hendak dihasilkan atau dipilih bertepatan dengan tema dan objektif penghasilan.

iii) Kemahiran menggunakan bahan (execution in a medium) – bimbingan penggunaan bahan dan teknik penggunaan serta penghasilan diberikan melalui demonstrasi dan tunjukcara supaya pemilihan bahan mempunyai makna dan nilai tersendiri.

c) Calvin W.Taylor

i) Kreativiti bersifat ekspresif – berlaku secara rawak dan bebas. Keadaan ini boleh dilihat melalui lukisan kanak-kanak yang dihasilkan secara spontan dan bebas mengikut kemampuan sesuai dengan perkembangan fizikal yang belum stabil. Pada peringkat ini gambaran melalui garisan dan contengan mudah.

ii) Kreativiti melalui penghasilan – proses penambahbaikan kemahiran sedia ada kepada kaedah yang lebih sistematik dan tersusun rapi.

iii) Kreativiti bersifat inventif – merujuk kepada keupayaan mencipta benda atau objek melalui proses eksperimentasi. Pada peringkat ini motoivasi dan galakan diberi untuk mengelakkan rasa bosan dan putus asa.

iv) Kreativiti bersifat inovatif – melibatkan pengubahsuaian kepada konsep-konsep asas sedia ada kepada idea baru yang lebih bermakna.

v) Kreativiti bersifat emergen – bentuk kreativiti tertinggi di mana keseluruhan prinsip formal diterjemahkan dan muncul dalam bentuk abstrak dan mudah. Sebagai contoh, figura manusia yang digambarkan tanpa menitikberatkan bentuk formal dan asalnya.

TEORI PERKEMBANGAN KREATIVITI PAUL TORRANCE

Merupakan proses memupuk dan mengembangkan kreativiti para pelajar melalui:

a) Penyoalan – rangsangan melalui proses penyoalan melalui sesi kritikan seni.

b) Penemuan – penemuan baru melalui penyelidikan dan kajian.

c) Pemerhatian – tidak hanya tertumpu kepada deria pengamatan semata-mata sebaliknya turut melibatkan deria sentuhan dan sebagai.

d) Percubaan – usaha berterusan bagi mendapatkan hasil terbaik. Individu kreatif akan terus bereksperimentasi bagi mendaptkan kesan dan hasil yang diinginkan.

e) Penerokaan – penerokaan dan eksplorasi merujuk kepada galakan untuk memanipulasi pelbagai barangan dan alat yang terdapat di sekeliling.

f) Memanipulasi – menggunakan objek dan bahan yang terdapat di sekeliling untuk dijadikan hasilan seni.

g) Aktiviti/bermain – kreativiti dapat dirangsang melalui aktiviti bermain melalui permainan yang berbentuk akademik.